Foto: Narod.hr

LSD (engl. lysergic acid diethylamide) psihodelična je droga koja između ostaloga uzrokuje obojene vizije, preosjetljivost čula, fenomen sinestezije, poremećen osjećaj prostora i vremena, osjećaj otuđenja tijela. Ovo je enciklopedijski opis, a mnogo zanimljivije može biti slušati osobne doživljaje i iskustva konzumenata LSD-a.

U jednom takvom pomalo komičnom slučaju jedan je konzument nakon dobivanja obojenih vizija i priviđenja poremećaja prostora nekako zaključio da bi se te prostorne nepravilnosti mogle svidjeti i njegovim prijateljima te je mobilnim telefonom fotografirao ono što je navodno vidio i slao im te fotografije.

Na fotografijama je naravno bila prava, a ne prividna stvarnost bez izobličenja potaknutih kemijskim stimulansom u kojoj su likovi izduženi i izobličeni, oči kao kaleidoskop, a svijet je obojen u purpurno crveno baš kao u Hendrixovoj Purple Haze, Princeovoj Purple Rain, a kakvo je nebo znaju Beatlesi u Lucy in the Sky with Diamonds.

Koja je točno razlika u ponašanju spomenutog konzumenta i podržavatelja trenutne inačice mrežnog jasenovačkog popisa žrtava u sklopu Javne ustanove Spomen-područje (JUSP) Jasenovac?

Razlika je u tome što se s tim popisom ne staje samo na dijeljenju vlastitog iskrivljenog viđenja žrtava logora, već ga se u mnogim slučajevima uvjetno rečeno i prisilno nameće.

Da je popis iskrivljen u smislu da sadrži podatke za osobe koje nisu stradale u Jasenovcu prikazano je u mnogo navrata (Pouzdanost, popunjenost i samodosljednost ‘Poimeničnog popisa žrtava KCL Jasenovac 1941.-1945.’, Istraživanje pokazalo – popis žrtava u Jasenovcu nije vjerodostojan!, ‘Poimenični popisa žrtava KCL Jasenovac 1941.-1945.’ i njegovo nepodudaranje s izvorišnim dokumentima, Kolika je cijena nepravilnosti popisa jasenovačkih žrtava?, Skriva li Slavko Goldstein namjerno istinu ili nije dovoljno sposoban za njezino otkrivanje?, Što se točno događalo s mrežnim jasenovačkim popisom do lipnja 2015. godine?, Židovsko pomaganje Hrvatskoj, Znači li odlazak u inozemstvo smrt?, Koliko treba vjerovati lažljivcu?, Mrežni jasenovački popis: Svaka dodatna informacija vezana uz taj popis od velikog je značaja, Jesu li partizani krivi za neke jasenovačke žrtve?, (Ne)kulturni mačak u vreći, Jasenovački popis – laž poželjnija od istine?, Jasenovac – slučaj Pilc i Jasenovačka pljačka novaca Ministarstva kulture i Jasenovački popis: Manipulacije s poznatima i slavnima, Korištenje žrtava Auschwitza za jasenovački popis, Jasenovac i memorandumska hrestomatija i Slavko Goldstein – tragika, mitomanija i laž i Crveni kustosi mogli bi na popis žrtava uskoro uvrstiti crvenkapicu i vuka, Jadovno u bezdanu mitova – beskrajna proizvodnja laži, Laganje o Borisu Tadiću i Jasenovcu i Jadovno i Jasenovac ili Ogigija i Jasenovac – Jadovno 947).

U najjednostavnijem slučaju to je za pojedinu osobu moguće dokazati tako da se pokaže da za osobu s istim podacima postoji dokument koji pokazuje da je stradala na nekom drugom mjestu ili da je štoviše i preživjela Drugi svjetski rat. Međutim, dokazivanje postaje nešto teže ako se na mrežnom jasenovačkom popisu za osobe neki od podataka dodatno iskrive – primjerice, promijeni se ime oca ili godina rođenja.

Budući da je to iskrivljavanje stvarnosti svoje vrste, njegov bi uzrok imalo smisla nazvati jasenovačkim LSD-om. Zbog prethodno opisane razlike ovdje se pod nazivom LSD ne misli na spomenutu drogu, već je mnogo bolje uvesti neku drugu kraticu. Primjerice, Lagati Stalno Dodijava ili Lažno Sastavljeni Dokumenti. Čitatelji će se vjerojatno i sami dosjetiti neke odgovarajuće kratice.

Laži o skladatelju Krajanskome

U nekoliko prethodnih članaka pokazano je za nekoliko stotina osoba za koje na mrežnoj stranici http://jadovno.com/imenicni-popis/ postoje svjedočanstva da su stradale u Jadovnom kako se istovremeno nalaze i na mrežnom jasenovačkom popisu pri čemu su se podudarali svi dostupni podaci. No budući da je mrežni jasenovački popis stvaran pod utjecajem jasenovačkog LSD-a, itekako ima smisla obraditi i nepotpuna podudaranja dobivena usporedbom mrežnih popisa žrtava logora Jadovno i Jasenovac jer su nepotpuna možda upravo zbog osobnih podataka žrtava iskrivljenih pod utjecajem jasenovačkog LSD-a.

Iako je stvarnost djelovanja jasenovačkog LSD-a jasno pokazana i korištena u već mnogo navrata, netko bi mogao reći da su greške na tako velikom popisu normalna pojava. Ali ako se na tim pogreškama ustraje i nakon što ih se javno objavi, možda se zapravo ne radi o pogreškama, već o trajnom djelovanju jasenovačkog LSD-a.

Zbog toga je vjerojatno korisno pokazati konkretan slučaj djelovanja jasenovačkog LSD-a na jednom novom primjeru, a da primjer bude što jači, uzet će se jedna poznata osoba. Tako se na jasenovačkom mrežnom popisu nalazi i Ernest Krajanski rođen u Varaždinu navodno 1886. godine i stradao navodno u Jasenovcu.

Budući da Ernest Krajanski nije bio nepoznata osoba, već zborovođa i skladatelj, a brat Artur mu je bio farmakolog i povjesničar farmacije, o njemu je moguće podatke pronaći u Hrvatskom bibliografskom leksikonu, primjerice na mrežnoj stranici http://hbl.lzmk.hr/clanak.aspx?id=10679. Na toj se stranici može vidjeti da je zapravo rođen 1885. godine i da je stradao u Staroj Gradiški. Ako se takve stvari rade s poznatim ljudima kao što je već navedeno i u mnogim prethodnim primjerima, ima smisla očekivati da su kod unosa podataka za nepoznate osobe korištene i veće doze jasenovačkog LSD-a.

Jedan dobar primjer na relativno nepoznatoj osobi kod kojeg se vidi potencijalno djelovanje jasenovačkog LSD-a je godina rođenja Rose Mirić iz sela Mrazovci kod Bosanske Dubice koja je kako se navodi rođena 3968. godine, a stradala 1944. pa je prema jasenovačkom popisu ubijena 2024 godine prije nego što se rodila. Toliko o uvjerljivosti popisa i o stručnosti kustosa i njihovoj zainteresiranosti za posao za koji su plaćeni.

Problem je naime i to što je ova činjenica spomenuta u već više navrata, ali očito bez reakcije. Prema informaciji u napomeni podaci za Rosu Mirić su preuzeti od tzv. SUBNOR-a iz Bosanske Gradiške. SUBNOR-i su nekadašnje organizacije sastavljene od bivših pripadnika partizanskih postrojbi koje su za vrijeme tzv. SFRJ služile kao ideološki malj kojim se je lupalo po svemu što je skrenulo s krivudave partijske linije. Rosa Mirić zapisana je pod brojem 3969., a netko ideološki profiliran na Liniji Socijalističkog Društva ustrajan u „pogrešci“ upisao je taj podatak umanjen za jedan kao godinu rođenja.

Zašto samo prepisati, a ne odmah promijeniti i zamagliti stvarnost? No ponekad treba paziti što se zapravo mijenja i zamagljuje jer inače obmana postaje preočita. Taj podatak o Rosi Mirić koji nema veze sa zdravim razumom već se godinama nalazi u mrežnom jasenovačkom popisu i predstavlja jači slučaj djelovanja jasenovačkog LSD-a.

Izgleda da se ideološki malj kao bumerang vraćao u vlastitu glavu djelujući kao LSD. Tu još nije kraj jer se u jasenovačkom popisu nalazi i Kosa Mirić iz sela Mrazovci, još jedna čiji otac spada u XXXO tj. ima ime od četiri slova i -O na kraju. Ona je navodno rođena 1913. i navodno stradala u Jasenovcu 1942., kod nje je čak kao stratište upisana Donja Gradina.

Prema gore navedenome vjerojatno su Rosa i Kosa od strane SUBNOR-a „pronađene“ 1970-ih ili 1980-ih tj. u razdoblju između „Hrvatskog proljeća“ i „Jogurt revolucije“ u vrijeme dok se još mislilo da drugovi mogu maljem i sjekirama zaustaviti riječi i misli nepoćudne komunističkom režimu koji je bio u stanju permanentne krize od svog krvavog početka pa do isto takvog kraja.

Sličnih primjera ima još mnogo, a sad kad su se objasnile neke od glavnih činjenica vezanih za djelovanje jasenovačkog LSD-a, ima ih smisla primijeniti na usporedbu mrežnih popisa žrtava logora Jadovno i Jasenovac.

Trojica Eugena Laufera

Ako se pogledaju osobe s oba popisa i ako se traži podudaranje u imenu, prezimenu, imenu oca, mjestu rođenja ili se radi o geografski vrlo bliskim mjestima te ako se tolerira razlika u godinama rođenja koja nije veća od 5 pri čemu se ovdje naravno ne uzimaju u obzir prethodno spomenute osobe, onda se na oba popisa nalazi ova 71 osoba: Živko Asentić, Mordo Atijas, Jovo Babić, Maksim Bakić, Dobroslav Barbarez, Đuro Božičković, Damjan Budiša, Boško Cetić, Milan Ciganović, Ljubomir Češljar, Jovo Đurić, Ljubomir Gačić, Imšir Gigić, Dušan Gnjatić, Stojan Hajduković, Stojan Janjić, Gavrilo Kovač, Stevan Kovačić, Živko Kršić, Jovo Kulidžan, Eugen Laufer, Rade Mamula, Pero Manojlović, Momir Medan, Pero Mijatović, Damjan Milinović, Gajo Mirković, Nikola Mirković, Trivo Mirković, Nikola Mišanović, Nikola Novković, Tomo Novković, Jovan Ostojić, Nikola Panić, Đuro Pavković, Jovo Popović, Milan Radivojčević, Novak Radonić, Gojko Radukić, Milan Radukić, Ilija Rakić, Boško Samardžić, Đorđe Samardžić, Petar Stanković, Đorđe Stanković, Đuro Tatalović, Neđo Tomić, Špiro Tošić, Petar Uzelac, Milivoj Vasiljević, Bogdan Vitanović, Gajo Vitanović, Stevo Vranković, Tomo Vujić, Jovo Vukičević, Milutin Vukojević, Vladimir Vukojević, Manojlo Žarković i Dušan Žižić pri čemu kod ovih 12 u popisu žrtava logora Jadovno nije navedeno ime oca, ali ostala podudaranja vrijede: Nikola Badovinac, Jovan Čuturić, Ljubo Đurić, Stevan Gajić, Petar Gušavac, Milan Malešević, Marko Mamula, Risto Milićević, Anka Resanović, Đuro Savić, Đuro Stjepanović i Blagoje Vukičević.

Od spomenutih osoba vrijedi istaknuti Eugena Laufera. U stvari ovdje se radi o „trojici“ Laufera s jasenovačkog popisa, uz već spomenutog Eugena to su Egon i Janko. Prva dvojica iz Zagreba iste godine rođenja i smrti, treći iz Vinkovaca po svemu na prvi pogled različit.

Međutim, kad se usporede podaci iz JUSP-a i beogradskih pamfleta s podacima iz Yad Vashema može se zaključiti da se potencijalno radi o jednoj osobi Jene Lauferu iz Vinkovaca koji je živio u Zagrebu i koji se također spominje u popisu žrtava logora Jadovno i Pag, a otac mu se zvao Julio.

Razlika u godinama mogla je nastati preuzimanjem tog podatka od dvojice imenjaka iz Budimpešte ili iz ne tako dalekog Pečuha u Baranji, a koincidentno je podudarna s godinom rođenja Julija Laufera s jasenovačkog popisa. Podatak o Jene Lauferu iz Vinkovaca nalazi se samo u beogradskom propagandističkom pamfletu „Spisak žrtava rata“ i nema neovisne potvrde o tome pa je upitna istinitost tog podatka.

Međutim, zašto stati samo na spomenutoj maksimalnoj razlici u godinama rođenja od najviše 5? Ipak se ovdje radi o mrežnom jasenovačkom popisu kojemu ni daleko veće razlike nisu nepoznate što se može vidjeti iz mnogobrojnih napomena pa tako i sami sastavljači priznaju da se negdje godine rođenja možda razlikuju i za preko 20. Nema posebne potrebe navoditi ovakve primjere jer ih je jednostavno previše da bi se nešto posebno moralo dokazivati.

Zbog svega navedenoga vrijedi u usporedbi spomenutih dvaju popisa otići i korak dalje i zanemariti razlike u godinama rođenja.

Ako se pogledaju osobe u oba popisa i ako se traži podudaranje u imenu, prezimenu, imenu oca, mjestu rođenja ili se radi o geografski vrlo bliskim mjestima te se kod postojanja svih ovih podudaranja jednostavno zanemari godina rođenja, onda se na oba popisa nalazi ova 41 osoba: Atanasije Anđelopolj, Đuro Božović, Stevo Čavić, Vaso Čavić, Branko Čupić, Petar Ćirić, Petar Đedović, Simo Filipović, Simo Gudalo, Mihajlo Jaković, Nikola Jaković, Pero Janković, Nikola Kovačević, Petar Kovačić, Nikola Lazić, Savo Malić, Rade Marković, Gavro Medić, Đuro Milinović, Mile Milković, Jovo Mitrović, Đuro Novaković, Dušan Novković, Milutin Novković, Pero Novković, Risto Obad, Leon Pesah, Bogdan Peškir, Đuro Peškir, Đuro Preradović, Damjan Sablić, Maksim Simić, Stanko Stanković, Ilija Šarić, Mitar Šarić, Pane Šarić, Simo Šarić, Todor Škobić, Petar Vitanović, Đuro Vukičević i Dušan Vulić.

Uporaba LSD-a rekreativna ili prekomjerna?

Za kraj ima smisla navesti i osobe s oba popisa koje se podudaraju u imenu, prezimenu i mjestu rođenja pri čemu ime oca kod žrtava logora Jadovno nije navedeno pa se ne može usporediti.

Iako se ovdje radi o podudaranju u samo tri podatka i donekle u četvrtom, u velikoj većini slučajeva radi se o malim mjestima, a isto tako se u svim slučajevima radi o žrtvama rata iz istog razdoblja.

Ako se dodatno uzme u obzir i da se već pronašlo mnogo jakih podudaranja, onda treba navesti i ova nešto slabija, ali ipak postojeća koja se odnose na ovih 128 osoba: Branko Ajdinović, Ostoja Antonić, Danilo Bijelić, Milan Bilić, Stojan Bilić, Staniša Bjelobaba, Danilo Blagojević, Stanko Bližnjaković, Milka Bodlović, Jovo Bogdanović, Pero Bojanić, Tošo Bošković, Vaso Bošković, Milan Božić, Simo Broćilo, Janko Cvetojević, Simo Čabak, Branko Čavić, Filip Čučković, Mitar Čvoro, Aleksa Ćuković, Simo Dabić, Lazar Đokić, Mirko Đurić, Nedeljko Đurić, Pane Đurić, Risto Đurić, Savo Đurić, Milan Filipović, Marko Gajić, Dejan Golubović, Jovan Grujičić, Božo Gudalo, Marko Gudalo, Mićo Gudalo, Radovan Gutić, Blagoje Ilić, Risto Ivičić, Petar Janjanin, Stanko Janjanin, Nikola Janković, Pero Janković, Stanko Janković, Pero Josipović, Niko Jović, Milisav Jovičević, Elijas Kabiljo, Mitra Kalabić, Pero Kalinac, Aleksa Kezija, Pero Kezija, Pero Kezija, Simo Kezija, Stanko Kezija, Stojan Kezija, Živko Kezija, Radovan Knežević, Danilo Kovač, Bosiljka Kovačević, Dušan Kozić, Stanko Košćo, Risto Kupres, Svetozar Lukić, Milan Maksimović, Risto Malinović, Vaso Malić, Dane Mamula, Dušan Mamula, Spasoje Mandrapa, Milan Margulit, Boško Marković, Desimir Maskijević, Pero Mijić, Simo Milanović, Ilija Milojević, Aleksa Milošević, Nikola Milošević, Risto Milošević, Đoko Mićić, Rade Miščević, Ilija Nević, Risto Nević, Đorđe Nević, Simo Novaković, Simo Obradović, Milan Pajkanović, Aleksa Panić, Simo Panić, Kosta Pantić, Marko Paovica, Markus Papo, Josip Pesah, Jovan Petrović, Ljubo Poletan, Mile Poletan, Mićo Poletan, Stojan Poletan, Dragica Popović, Ljubica Popović, Simo Purgić, Jovo Radiša, Mićo Radiša, Risto Radiša, Savo Radiša, Petar Radovanović, Dušan Rajković, Adam Rašković, Branko Simić, Ilija Simić, Uroš Stanković, Joso Stipanović, Ostoja Šarić, Pane Šarić, Vaso Šarić, Nikola Špirić, Jovo Tegeltija, Risto Toholj, Vajkan Tomić, Lazar Trifković, Špiro Vasiljević, Branko Vasić, Kosta Vasić, Dmitar Veselinović, Krista Vujin, Zora Vujin, Bogdan Vujić, Stevo Vuletić, Anđelko Vučić.

Zbog prostora svi preostali podaci o navedenim osobama ovdje namjerno nisu navedeni, ali su u odgovarajućoj datoteci kao i prije javno dostupni na stranici http://fly.srk.fer.hr/~nbanic/popis/. Zanimljivo je istaknuti da se među 240 spomenutih osoba nalazi samo osam žena i sve su Srpkinje. Prosječan broj godina svih navedenih osoba je oko 38 što je vrlo slično prethodnim rezultatima.

Na temelju danih podataka i podudaranja moguće je zaključiti da je jasenovački LSD ozbiljan problem neozbiljnog mrežnog jasenovačkog popisa. Ako se spomenutim osobama pribroje sve prethodno pronađene osobe koje se na tom popisu ne bi trebale nalaziti, onda se za žrtve logora Jasenovac već sad kao što je navedeno i u prethodnom članku premašuje pogreška od 1 % što nije zanemariva stvar.

Naime, u trenutnoj inačici mrežnog jasenovačkog popisa nalaze se podaci za 83.747 osoba prema kojima ih je 68.940 stradalo u Jasenovcu, 14.795 u Staroj Gradiški, a za njih 12 nije naveden logor.

Od dosad sveukupno opisanih 752 pogrešaka na mrežnom jasenovačkom popisu njih 723 se odnosi na one iz Jasenovca i to su vrlo sigurni podaci. Međutim, ako se uzme u obzir da mnogi zapisi u mrežnom jasenovačkom popisu imaju u napomeni izvore koji se mogu vezati uz Jadovno, mogući broj pogrešaka premašuje 1000.

Naravno, postoji još mnogo sigurnih pogrešaka koje samo čekaju da budu pronađene, a i pronađenih koje samo čekaju da budu objavljene. Budući da su na mrežnom jasenovačkom popisu i stvarne žrtave, ostaje pitanje je li se u slučaju sastavljanja popisa radilo o rekreativnoj uporabi jasenovačkog LSD-a ili ipak o ozbiljnijem slučaju predoziranja.

Izvor: narod.hr/Hrvatski tjednik