Zbog protekcionističkih zahtjeva Banje Luke BiH možda ostane izvan prometne zajednice JIE

Foto: fah

Bosna i Hercegovina na summitu Berlinske inicijative u Trstu u srijedu opet potvrđuje status države zarobljene svojim problematičnim unutarnjim ustrojem i zbog ultimatum Republike Srpske upitno je njezino sudjelovanje u projektu prometne zajednice jugoistočne Europe (JIE).

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Taj ugovor, kojega je potpisivanje planirano na tršćanskom summitu, trebao bi biti okvir za prilagodbu regije standardima EU u prometu i pripremiti države JIE za punopravno članstvo u Uniji.

Vlada Republike Srpske mjesecima je odbijala dati suglasnost za takav ugovor, a u zadnji trenutak pod pritiskom Bruxellesa ponudila je svoj protuprijedlog. Banja Luka tako predlaže da se željezničkim operaterima iz regije i EU zabrani korištenje željezničke prometne infrastrukture u RS-u sve dok BiH ne postane punopravna članica EU.

Obrazloženje za takav protekcionistički ultimatum jest da bi ulazak konkurencije ugrozio poslovanje Željeznica RS.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Ta javna tvrtka desetljećima posluje s ogromnim gubicima i mora se temeljito preustrojiti. Akumulirani gubici i obveze te tvrtke u prvom tromjesečju 2017. premašili su iznos od 360 milijuna konvertibilnih maraka (oko 184 milijuna eura).

Banja Luka također traži da u ime BiH u stalnom tijelu koje bi koordiniralo rad prometne zajednice JIE naizmjenično sudjeluju predstavnici državne te vlada dva entiteta.

Takvi zahtjevi RS-a krše odredbe i uvjete ugovora dogovorene s državama zapadnog Balkana, reklo je ministarstvo prometa i komunikacija BiH.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Nneprihvatljivi su i Vijeću ministara BiH i Europskoj komisiji, kaže ministarstvo.

Vlasti BiH na sastanku u Trstu žele kandidirati projekte uglavnom iz oblasti prometa i infrastrukture vrijedne desetke milijuna eura, a hoće li se oni financirati iz fondova EU ovisi o potpisivanju Ugovora o prometnoj zajednici jugoistočne Europe.

Ministar vanjskih poslova BiH Igor Crnadak izjavio je ranije da je ovakvo ponašanje vlasti u RS-u “samoubilačko”, a jedini cilj je obračun s Vijećem ministara BiH u kojemu Milorad Dodik nema utjecaj.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

“Vlada Republike Srpske, usporava regionalnu saradnju i želi da novih pet projekata i 50 milijuna eura ne dođe u BiH i Republiku Srpsku samo da bi sve predstavili kao neuspjeh Vijeća ministara BiH”, kazao je Crnadak lokalnim medijima.

U slučaju prometne zajednice jugoistočne Europe ponavlja se scenarij već viđen, primjerice, na primjeru prilagodbe Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju (SSP) između BiH i Europske unije.

Upravo na inzistiranje vlasti RS u BiH su godinama odbijali provesti prilagodbe nužne kako bi se uvažila činjenica punopravnog članstva Hrvatske u Uniji.

Iz BiH su i tada stizali zahtjevi za protekcionističkim mjerama poput zabrane bescarinskog uvoza iz Hrvatske sve dok i BiH ne postane članicom EU a na kraju se od svega toga moralo odustati jer je Europska komisija zauzela jasno stajalište da su uvjeti suradnje s Unijom jednaki za sve i da se moraju poštovati.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.