Istraživanje: Sedam različitih tipova vozača

Foto: DarkoStojanovic, pixabay

Istraživanje o socijalnoj psihologiji sigurnosti u cestovnom prometu, koje su proveli Londonska škola ekonomije i političkih znanosti (LSE) i proizvođač guma Goodyear, definiralo je sedam različitih tipova ličnosti vozača – “učitelj”, “sveznalica”, “natjecatelj”, “osvetnik”, “filozof”, “neutralni promatrač” i “bjegunac”.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Vozači se na cesti različito odazivaju na ponašanje drugih sudionika u prometu, a odlučujuće je kako se pojedinac suočava sa svojim osjećajima i nesigurnošću, ističu u priopćenju LSE i Goodyear.

Zaključci psihologa pokazuju da vrijeme provedeno za volanom može biti vrlo stresno i puno frustracija, a u vožnji se na taj stres različito reagira. Većina tipova ponašanja može izazvati opasne situacije u prometu, zato je upravo razumijevanje svoga ponašanja prvi korak do boljega ovladavanja ponašanja i posljedično sigurnije vožnje, stoji u priopćenju.

Jedan od tipova je “učitelj” koji želi da drugi vozači budu svjesni gdje su pogriješili, stoga ih poučava o pogreškama. Za svoj trud u educiranju očekuje priznanje.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Drugi je uvjeren da ga okružuju sami nesposobnjakovići, a satisfakciju pokušava naći u ponižavajućem vikanju na druge vozače, to je “sveznalica”.

“Natjecatelj” uvijek mora biti ispred ostalih vozača, ljuti se ako mu netko stane na put, a ako ga netko želi preteći odmah će ubrzati. U koloni drži malu udaljenost do vozila ispred sebe tako da se nitko ne može ugurati ispred njega.

“Osvetnik” želi druge vozače želi kazniti za svaki pogrešan potez koji primijeti, pri čemu se može dogoditi da izađe iz vozila i neposredno pristupi drugom vozaču.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

S druge strane, “filozof” prihvaća bez problema postupke drugih vozača, ma kakvi oni bili, i pokušava ih racionalno objasniti. Za vrijeme vožnje uspješno kontrolira svoje osjećaje.

“Neutralni promatrač” neprimjereno ponašanje drugih sudionika u prometu shvaća neosobno, a smatra ih opasnim vozačima.

“Bjegunac” pak tijekom vožnje sluša glazbu ili razgovara telefonom i tako se izolira od vanjskih čimbenika. Radije se posvećuje nečemu drugome tako da se ne treba baviti ostalim vozačima na cesti, tu je riječ o strategiji kojom se štiti od uvreda drugih.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.