Prozivke Zagreb pridea, udruge FALIŠ, portala Novosti i Libela na rezultate natječaja Ministarstva kulture za financiranje javnih potreba u kulturi u 2016. ponovno su pokazali da različiti “kulturni klanovi” Ministarstvo doživljavaju kao bankomat za financiranje svojih interesa, kao da im ono ima obavezu dodjeljivati sredstva svake godine.
Tako su za vrijeme ministra Zlatka Hasanbegovića žestoko prosvjedovali kulturni klanovi kojima je tada Ministarstvo smanjilo ili ukinulo financijska sredstva – neprofitni mediji, izdavačka kuća Edit, Subversive festival, queer udruga Domino, Documenta…, a sada su to klanovi: Zagreb pride, Fališ, portal Muf, Voxfeminae, Le Monde Diplomatique, izdavačka kuća Adamić… Nedodjeljivanje se tada i danas prozivalo kao napad na civilno društvo, gašenje neprofitnih medija, umjetničkih i medijskih sloboda, manjinskih prava…., čime se obmanjivala javnost i skretala pozornost s činjenice da su se klanovima sredstva dodjeljivala često bez jasnih kriterija i po političkoj i interesnoj podobnosti, a količina njihovih arogantnih reakcija na nedodjeljivanje sredstava ukazivala je i ukazuje da ti klanovi misle da imaju pravo na novce poreznih obveznika kao da su njihovi…
Na postojanje klanova i interesnih i klijentelističkih skupina u kulturi je upozorio bivši ministar Zlatko Hasanbegović u svojem intervjuu za maxportal u prosincu 2016.:
“Vaše imenovanje ministrom kulture strašno je zaboljelo strukture u hrvatskome društvu o kojima smo razgovarali. Pretežu li kao razlozi te boli ideološki i svjetonazorski razlozi ili financijski s obzirom na to da ste nekim parazitima „zavrnuli slavine“ ?
‘To je konglomerat razloga, ali ključna je činjenica da sam prepoznat kao osoba koja ni na koji način nije pripadala strukturama koje su imale neku vrstu monopola u hrvatskoj kulturi, ne od 1990., nego desetljećima prije toga. Znalo se da ne pripadam ni jednome klanu i da se bilo kakva vrsta ideološkoga monopola ili klijentelizma više ne će moći održati sa mnom kao ministrom kulture.’
Jeste li bili šokirani spoznajom koliko ljudi parazitira na „preraspodjelama“ iz Ministarstva kulture nakon što ste preuzeli ministarsku dužnost?
‘To je sve više-manje bilo poznato, sve činjenice o bivšim ministrima, posebice iz kvote Hrvatske narodne stranke, bile su poznate i ono što je posebice bilo poražavajuće je da isti ljudi koji su u početku ili do samoga kraja podržavali gospođu Zlatar Violić kasnije su o tome odbijali govoriti ili šutke prelazili preko svega jer su na onaj ili ovaj način imali „svoju ministricu“ i „svoju vladu“.’
Je li Vam tko pri dočeku u Ministarstvu kulture opisao cijelu tu „dekadentnu“ situaciju u koju dolazite?
‘Iako su me pokušavali etiketirati kao anonimusa i osobu koja nema nikakve dodire s hrvatskom kulturom, sve što sam zatekao bilo mi je na ovaj ili onaj način vrlo dobro poznato. Zato sam i mogao odmah na počeku pristupiti rješavanju neuralgičnih točaka s jasnom porukom da sam protivnik bilo kojega monopola, da postoji samo jedna pluralna hrvatska kulture i da se nikada jedna vrsta nepotizma i monopola te klijentelističkoga sustava ne smije zamijeniti drugim bez obzira na predznak.’
Hasanbegović je kao ministar napravio pozitivan korak u suzbijanju bankomatnog trošenja javnih sredstava donijevši izmjene Pravilnika o izboru i utvrđivanju programa javnih potreba u kulturi, kojima se propisuje procedura dodjele sredstava i način praćenja njihova korištenja: “S podnositeljem programa za koji je dodijeljena financijska potpora sklapa se ugovor o korištenju sredstava Ministarstva kulture kojim se pobliže uređuju rokovi i uvjeti osiguranja sredstava te izvršenja programa, kao i dostavljanje programskog i financijskog izvješća o izvršenju programa”, stoji u Pravilniku. “Ministarstvo kulture ovlašteno je pratiti izvršenje [financiranog] programa te preispitati način trošenja sredstava za vrijeme trajanja financijske potpore i nakon završetka programa. Ako korisnik sredstava nenamjenski koristi sredstva, ne izvrši program ili ne podnese programsko i financijsko izvješće u skladu s ugovorom, dužan je vratiti primljena sredstva s pripadajućom zakonskom kamatom.”
Kulturni klanovi, koji nisu dobili financijska sredstva Ministarstva kulture u 2017., za to su okrivili kulturna vijeća koje je početkom srpnja 2016. izabrao ministar Hasanbegović. Njihova je zadaća da prema Zakonu o kulturnim vijećima “pružaju stručnu pomoć ministru kulture pri donošenju i provedbi godišnjih i dugoročnih programa javnih potreba u kulturi od interesa za Republiku Hrvatsku”, tako da ocjenjuju programe pristigle na natječaj i ministru predlažu programe koji zadovoljavaju kriterije za financiranje. Novosti sadašnji sastav kulturnih vijeća ocjenjuju kao nastavak misije ministra Hasanbegovića, koji je, navode, “kao ministar kulture predstavljao personifikaciju institucionaliziranja volje za potpunim uništenjem neovisne, kritičke i pluralističke kulturne scene”: “Povjerenstvo [za neprofitne merije] koje je [Hasanbegović] ukinuo našlo se pod najsnažnijim reflektorima, dok su ona koja je osnovao [kulturna vijeća] uglavnom ostala u mraku, sve dok njihovi savjeti i prijedlozi za financiranje programa nisu njegovim potpisom pretvoreni u odluke. Ta su povjerenstva [vijeća] ono što iza Hasanbegovića ostaje i ono što sada iznutra, dok njega u Ministarstvu kulture više nema, nastavlja njegovu misiju.”
Nova ministrica kulture Nina Obuljen Koržinek je nakon javne hajke na rezultate natječaja u izjavi za Novi list (čiji je nakladnik 100% vlasnik izdavačke kuće Adamić) najavila da će preispitati sastav kulturnih vijeća koje je imenovao Hasanbegović. Nakon provedene analize dodjele sredstava, “razgovarat ćemo i s članovima zatečenih kulturnih vijeća o njihovoj spremnosti da nastave suradnju s Ministarstvom, a uzimajući u obzir činjenicu da je dio vijeća imenovan u ‘tehničkom mandatu’; te će stoga biti potrebno objaviti javni poziv i pristupiti imenovanju kulturnih vijeća”, stoji u izjavi ministrice za Novi list. Ministrica je za isti list početkom studenog istaknula da “[kulturna] vijeća jako dobro rade”.
Tekst se nastavlja ispod oglasa