Novotny stao na kraj čuđenju kavi u Opatiji za 6 eura: Mnogi još imaju taj refleks iz socijalizma

19.05.2024., Hvar - Cijena kave na hvarskoj Rivi od, 4,5 eura. Photo: Zvonimir Barisin/PIXSELL

Pouzdani znak da se bliži turistička sezona na Jadranu slike su računa iz kafića i restorana duž obale, pogotovo iz razvikanih destinacija, s  visokim cijenama kave, sokova, sladoleda…

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Šokirani gosti kače fotografije tih računa na društvenim mrežama pa smo ovih dana, u uvodu turističke sezone, vidjeli da kava u jednom kafiću na rivi u Hvaru košta 4,50 eura, a da je još koncem ožujka u jednom opatijskom hotelu veliki macchiato koštao 6 eura, a šalica bijele kave 6,50 eura.

Poznati riječki ugostitelj i predsjednik Udruge ugostitelja Kvarnera i Istre Vedran Jakominić objašnjava zašto nema smisla biti zgrožen tim cijenama, iako su doista visoke.

“Recite mi zašto jedan automobil košta više nego neki drugi? Ili zašto originalna Nike majica košta više od kineske kopije”, uzvratio je za N1 Jakominić protupitanjem dodajući da se i u slučaju kave, sladoleda ili soka od cijeđene naranče radi o kvaliteti proizvoda i usluge.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

”U ovom konkretnom slučaju (gdje je kava 6 eura, a bijela kava 6,50) radi se o opatijskom hotelu na premium lokaciji koji tom cijenom želi destimulirati šetače da tamo sjede i ometaju njihove goste. To je njihova odluka i oni takve cijene imaju već 20 godina. Malo dalje u Opatiji kavu ćete platiti manje. Ima tamo kafića gdje se kava može popiti i za euro i pol, ali ovdje plaćate premium lokaciju, pogled na more i te stvari. Kad sam bio u Parizu, popio sam colu na Eiffelovom tornju i platio je 10 eura. I neka sam! Pa bio sam na Eiffelovu tornju i imao panoramu cijelog Pariza ispred sebe. I uslikao sam račun za uspomenu, a ne da bih je dijelo na društvenim mrežama”, objašnjava Jakominić.

Možda će vas zanimati

Ministre, pošto sladoled? Što nam je 'afera kuglica' koja drma Hrvatskom razotkrila

Osnovu određivanja cijena na slobodnom tržištu, kakvom i Hrvatska pripada ili bi trebala pripadati, diktiraju ponuda i potražnja. No, ako je suditi prema temama kojima...

Na premium lokacijama potražnja formira cijenu

Iz godine u godinu, kaže, vrti se ista priča o preskupim kavama i ljudi se uvijek čude nad tim zanemarujući glavni problem.

”Problem je što smo sve karte bacili na ljetnu turističku sezonu, a nemamo kapaciteta za to. Nama trebaju više cijene i manje gostiju. Ovo su premium lokacije gdje potražnja formira cijenu. Ne možete staviti cijenu kave od 6 eura na Hreliću u Zagrebu jer vam to tamo nitko neće platiti, a u Opatiji hoće”, napominje.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Novotny: Dio građana Hrvatske nikako se ne miri i ne prihvaća logiku tržišta

I ekonomski analitičar Damir Novotny, govoreći o sezonskom fenomenu skupih kava, kaže da je sve u ”kontekstu, ne u tekstu”.

”Dio građana Hrvatske nikako se ne miri i ne prihvaća logiku tržišta. Nakon ulaska u eurozonu, postali smo dio tog velikog područja, jednog od najbogatijih na svijetu. I tu dolazi do onoga što mi ekonomisti zovemo konvergencijom cijena. Cijene se približavaju za istu razinu kvalitete onima kakve su u okruženju”, kaže Novotny za N1.

>Inspektori provjeravaju jesu li trgovci spustili cijene po dekretu Vlade

Postoji razlika između elitnih jadranskih destinacija poput Dubrovnika ili Opatije i onih manje elitnih gdje dolaze turisti niže kupovne moći. Po tom ključu, dodaje Novotny, razlikuju se i cijene.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Foto Hina/ Dario GRZELJ/ dag

”Turisti koji dolaze u Dubrovnik u svojim su zemljama naviknuti na visoke cijene usluga i u većini slučajeva prihvaćaju visoke cijene i u Dubrovniku. Ali tamo ne ostaju dugo. Sličan fenomen vidimo u Italiji, u Veneciji i Rimu primjerice. Tamo se cijene formiraju od destinacije do destinacije, ovisno o tipu turističke potražnje i tipu gostiju. Pa ako pretežito imate goste iz prekomorskih zemalja poput SAD-a ili Južne Koreje, gdje su visoke cijene svih proizvoda i usluga pa tako i kave, tada turisti neće biti zgroženi time. Vidimo da jadranska Hrvatska nije jedinstveno turističko područje u smislu formiranja cijena, nego se pojedine destinacije ponašaju autonomno”, tumači Novotny.

”Mnogi još imaju taj refleks iz socijalizma”

Drugim riječima, domaću bi javnost više trebala šokirati cijena kave od 2,50 ili 3 eura u nekom nerazvikanom turističkom mjestu, nego ona od 6 eura u Opatiji ili Dubrovniku.

Novotny napominje da generaliziranje u ovom slučaju nije poželjno.

”Zato u Lici imate više cijene na Plitvičkim jezerima, a niže u Brinju. Ili u Baranji, gdje je veća potražnja, nego recimo u Ernestinovu. Tržište u Hrvatskoj je višeslojno i razlike u cijenama su velike od jednog do drugog područja. A na Jadranu sve zavisi od vrste ponude i tipa turista. Na Hvar dolaze elitni turisti i njima nije visoka ijedna ugostiteljska cijena koja se tamo formira. Mnogi ovdje još imaju refleks iz socijalističkog sistema smatrajući da bi država trebala definirati cijene pa da posvuda budu iste”’, smatra Novotny.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.