U Osijeku skuplji javni prijevoz, sve više uvjerenih u bankrot Grada

Ovih dana glavna tema razgovora velikog broja Osječana je nenadano poskupljenje gradskog prijevoza, koje će biti na snazi od početka veljače. Osječka gradska tvrtka GPP Osijek, koja brine o autobusnom i tramvajskom prometu, uvodi novi cjenik javnog prijevoza radi “usklađivanja cijene sa socijalnim statusom građana” javlja glas-slavonije.hr.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Vrkić i Đapić režu vrpce

Društvene mreže preplavljene su negativnim komentarima na ovaj potez Grada, a velik broj građana revoltiran je činjenicom da se o ovako važnoj stvari gradonačelnik Ivan Vrkić nije imao potrebe očitovati. Komentari su popraćeni opaskom: kad se otvara pruga u Višnjevcu, Vrkić i Đapić režu vrpce, kad poskupljuje prijevoz, nema ih nigdje.”

Poskupljenje radi pravednije raspodjele

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Direktor GPP-a Alan Brezovac ističe kako određenim skupinama cijene ostaju iste, i to uz dodatne pogodnosti, a građanima koji su uz nove, znatno niže, cijene goriva očekivali niže cijene karata poručuje da će se eventualne uštede usmjeriti u vozni park i poboljšanje usluga.

“Korekcija cijena provedena je zbog pravednije razdiobe tereta gospodarske i društvene krize u skladu s materijalnim položajem i društvenim statusom korisnika. Cilj je socijalno uravnoteženiji sustav s nešto većim opterećenjem onih koji imaju više, ujednačen pristup nezaposlenima, koji će odsad plaćati isti iznos neovisno o naknadi Zavoda uz istodobno zadržavanje najniže cijene prijevoza u odnosu prema drugim velikim gradovima” ističe Brezovac.

Poskupljenje je ipak poskupljenje

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Koliko ima logike reći da je poskupljenje učinjeno iz socijalnih razloga, ostaje otvoreno pitanje. Činjenica je da će tu socijalnu ravnotežu osjetiti mali broj Osječana jer će nezaposleni umjesto 50 i 60 kuna, prijevoz od prvoga veljače plaćati 70 kuna za I. i 80 za II. zonu. Poskupljenja neće zaobići ni umirovljenike. Oni s mirovinama većim od 3000 kn, mjesečnu karticu će plaćati 140 kuna za I. i 150 za II. zonu. Umirovljenici s mirovinama većim od 2.000 do najviše 3.000 kuna, izdvajat će 80 za I. i 90 kuna za II. zonu, a osobe s mirovinama većim od 1.000 do najviše 2.000 kn koji su mjesečnu karticu do sada plaćali 20 kuna, odsad će plaćati čak 50 za I. i 60 kuna za II. zonu. Cijena radničke mjesečne kartice kretat će se od 275 kuna za I. i 300 za II. zonu, a učenička kartica za I. zonu ostaje 55, dok u II. zoni iznosi 100 kuna. Poskupljuje i karta u vozilu, pa će putnici umjesto dosadašnjih 10 i 11 kuna, ubuduće plaćati 11, odnosno 13 kuna.

Medić: gradska prijevozna poduzeća uvijek su gubitaši

Ima li opravdanje ekonomske logike?, upitali smo bivšeg direktora GPP-a mr. Igora Medića. On smatra kako je teško govoriti o ekonomskoj opravdanosti jer gradska prijevozna poduzeća su u svim gradovima gubitaši i ovise o subvencijama gradskog proračuna, u čemu prednjači Zagreb. “Kao direktor sam svojevremeno maksimalno racionalizirao poslovanje, uveo kontrole, smanjio švercanje, pojačao prihode od marketinga i otpustio 60 radnika. Tvrtku sam 2009. naslijedio s 24 milijuna kuna gubitka, a ostavio u lipnju 2013. s 5 milijuna kuna dobiti, koja je relativna jer bi se istopila tijekom ljetnih mjeseci.”

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Netransparentnost, neracionalnost, neosjetljivost

Dakle, nije toliko sporan, smatra Medić, gubitak tvrtke, nego teška neracionalnost i teška netransparentnost u poslovanju. Zaposleno je u par mjeseci 20-ak podobnih ljudi koji su se poslije našli na stranačkim listama, a u vrijeme recesije podignute su plaće, ali uglavnom političkim podobnicima. U kampanji su kritizirali projekte prethodne vlasti, da bi ih sada sve prihvatili kao kvalitetne. Ugovorene su linije s općinama u kojima su na vlasti stranke iz vladajuće koalicije. Te linije na kraju plaćaju Osječani. Javne nabave nisu posve jasne, a po prvi puta u povijesti GPP je prepustio privatniku prijevoz djece iz okolice Osijeka. To po sebi nije loše, ali problem je što to smanjuje kvalitetu usluge i sigurnost djece. On je dao bolju ponudu jer nema kolektivne ugovore, radnike drži na minimalcu i ima stare autobuse, a GPP-ovi kvalitetniji busevi stoje, a krediti se za njih otplaćuju. Osim toga, iako se 60% osječkih putnika prevozi električnim tramvajem, uštedu od milijun kuna donosi i pojeftinjenje goriva i zato stvarno ne vidim razlog za poskupljenje, pogotovo pojedinačnih karata. To je apsolutna neosjetljivost na socijalnu situaciju.

Srozala se i kvaliteta usluge – prije je tramvaj dolazio svake tri minute, sada dolazi svakih 5-6 minuta.

Osijek je pred bankrotom, ali Vrkić nema petlje reći

Tekst se nastavlja ispod oglasa

No, najveći problem od svega je cjelokupna financijska situacija. Možda 30% problema proizlazi iz GPP-a, a 70% problema nalazi se u činjenici da je grad Osijek jednostavno pred bankrotom i nema financijske snage financirati GPP, a gradonačelnik Vrkić jednostavno nema hrabrosti to reći.

Ivan Vrkić gradonačelnik je od 2013. godine, a izabran je kao nezavisni kandidat kojeg su podržale stranke Kukuriku koalicije, uz  prešutnu podršku HDZ-a, Laburista i nezavisne Đapićeve liste.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.