Miriam Kervatin predsjednica je Udruge Blokirani, koja kao svoj cilj navodi “deblokadu potencijala rasta i razvoja Hrvatske” i koja se već godinama bori kako bi se pomoglo prezaduženim pojedincima i/ili obiteljima jer u Republici Hrvatskoj.
Narod.hr: Nedavno je donesena presuda Općinskog suda Zagreb kojom je ukinuta ovrha jer se javni bilježnik ne može smatrati sudom? Kako vi to komentirate i što to znači za „Blokirane“?
Miriam Kervatin: Europski sud pravde iz Luksemburga, u travnju ove godine, zaključio je da ovršna rješenja javnih bilježnika iz Hrvatske nisu pravovaljana jer priložena računovodstvena isprava (vjerodostojna samo za hrvatske pravne genije) nije vjerodostojni dokaz, i zato jer javni bilježnici nisu sud!
Rješenja europskog suda, a uoči turističke sezone u Hrvatskoj, prenijele su sve države članice EU na svojim službenim stranicama i upozorile svoje građane.
Tako naime radi državna administracija koju se poštuje.
Temeljem navedenog i časna sutkinja Zora Čačić Zagrajski, u ime Republike Hrvatske, odbacuje prijedlog za ovrhu nad nekretninom, ukida rješenje o ovrsi ovrhovoditelja Hrvatske radiotelevizije, kojeg zastupa Marijan Hanžeković, odvjetnik u Zagrebu.
Sutkinja Zagrajski, aka Europski Sud, odluku temelje na poštivanju nadnacionalnih pravnih normi, npr. čl. 6 Europske konvencije o zaštiti ljudskih prava i temeljnih sloboda – ” Pravo na pošteno suđenje”.
Onaj tko ne poštuje Europsku konvenciju, a potpisnik država članica, čini djelo rušenja pravnog poretka utemeljenog i na Ustavu.
Vrijednosne pravne poruke Europskog Suda, sažete u presudama C 484/15 i 551/15, jesu kristalno jasne. Reputacijski rizik hrvatskog ovršnog sustava je na crvenoj razini.
Ovo je vrlo važna presuda po Blokirane, potvrda da govorim ispravno i želim dobro svojim sugrađanima ali je do konačne pobjede još dalek put. Državna administracija nije do danas razumno reagirala, pa bojim se još neće. Još. Ali je i njima jasno, da će ovu bitku pobijediti Blokirani građani RH.
Narod.hr: Mislite li da će taj konkretan slučaj promijeniti situaciju u Hrvatskoj i utjecati na druge slučajeve? Je li to samo jedan izdvojen slučaj koji ovisi o sudu (sucu) ili je riječ o nečemu što će sada postati pravilo?
Miriam Kervatin: Nevjerojatna su lakoća i bahatost državne administracije.
Citiram iz presude Europskog Suda: „Javni bilježnici u Republici Hrvatskoj, kada postupaju u ovršnim postupcima na temelju »vjerodostojne isprave«, ne mogu se smatrati »sudom« ni u smislu Uredbe o europskom nalogu za izvršenje, ni za potrebe primjene Uredbe o priznavanju i izvršenju sudskih odluka u građanskim i trgovačkim stvarima.
Za rješenja o ovrsi koja oni donose, stoga, u načelu ne mogu se izdati potvrde o europskom ovršnom naslovu te se ne mogu priznati i izvršiti kao sudske odluke u drugim državama članicama.“
Interesni (ovršni) krugovi u Hrvatskoj i dalje hine da ne razumiju pa ustraju u tvrdnji da nadnacionalne vrijednosne pravne norme, na koje se poziva Europski sud Pravde, ne vrijede za hrvatske državljane. Čime vrijeđaju ne samo zdravu pamet hrvatskih državljana, nego i Europski Sud.
Hinidba jest jasna i iz činjenice da naknadno čak 90 posto predmeta na Europskom Sudu pada i ruši presude koje su u Hrvatskoj bile usvojene u legalnom postupku.
Presuda Suda znači, obzirom da velik broj hrvatskih državljana živi i radi u ostalim državama članica EU, da ovršni nalog u ime Republike Hrvatske nije provediv ni nad državljanima RH u inozemstvu!
A ako nije provediv nad hrvatskim državljanima u inozemstvu, jer „se ne mogu izvršiti ni provoditi“ nije provediv ni za hrvatske građane u Hrvatskoj! Pravilo jednakosti pred zakonom!
No državna administracija i dalje provodi ovrhe, provelo se oko 8 milijuna ovršnih postupaka. Broj je u stvarnosti puno veći jer u evidenciji FINE nema postupaka koji su isti dan blokirani i odblokirani.
Što nam to govori o hrvatskom pravosuđu? Da se svaki puta kad se u RH povredi Ustav koji ima temelj u (Europska) Konvenciji o zaštiti ljudskih prava i temeljnih sloboda, dogodi povreda zakonitosti, formalno i materijalno, što je nedopustivo.
Europska konvencija o ljudskim pravima je akt višeg reda i njoj se ne smiju suprotstavljati zakoni nižeg reda. Svaki sudac RH može obustavit ovršni postupak i tražiti mišljenje Europskog Suda, a suci višeg suda to moraju napraviti. Ali nisu! Sve do sutkinje Zagrajski, koja će vjerujem sad zatražiti mišljenje od Europskog Suda.
Narod.hr: Nedavno su se pojavile informacije kako je odvjetnik u ovršnim postupcima na području Šibenika i Varaždina zadržao novac za sebe, odnosno nije ga uplatio ovrhovoditelju/banci. Riječ je o gotovo milijun kuna. Kako to komentirate? Kako je uopće do toga moglo doći?
Miriam Kervatin: Policijski službenici Policijske uprave varaždinske, dovršili su temeljem zahtjeva Općinskog državnog odvjetništva u Varaždinu i kaznene prijave jedne zadruge sa sjedištem u Austriji, kriminalističko istraživanje nad 57-godišnjakom zbog sumnje da je banku oštetio za gotovo milijun kuna. Navedeni je zastupao austrijsku zadrugu u ovršnim predmetima koji su se vodili pred sudovima u Šibeniku i Varaždinu. Nakon što su na dražbi prodane nekretnine ovršenika, novac od prodaje je zadržao je za sebe. Ne znam i ne mogu prejudicirati ali izgleda da je došlo do sukoba između osumnjičenog i zadruge oko podjele plijena.
Naime, RH je početkom kolovoza usvojila Zakon o ništetnosti ugovora o kreditu s međunarodnim obilježjem kojim je omogućeno da se obustave ovrhe koje su nad hrvatskim građanima pokretali hrvatski odvjetnici/ bilježnici na nalog zadruga i organizacija koje nisu imale dozvolu za rad u Hrvatskoj- tzv. krediti ilegalnog tržišta „reklame s bandera.“ Možda odvjetnik drži novac jer će za klijenta pokrenuti postupak nadoknade štete. Ne znam.
Za preciznije odgovore, tko je u pravu,a tko u krivu, osumnjičeni odvjetnik ili tužitelj, morati ćemo sačekati pravomoćnu presudu. Pretpostavljam Europskog suda jer u domaće sudove nije dobro imati slijepo povjerenje, parnice većinom vode sudski savjetnici, a već postoji Presuda Europskog suda kojom je poništena presuda nacionalnog suda jer je presudu donijela sudska savjetnica, a ne sudac, pa u arhivu Europskog suda ima i presuda gdje su nacionalni javni bilježnici sami odustali od provedbe ovrhi jer su željeli služiti svojoj časnoj profesiji, pa presude kojim se brani prodati imovinu ispod stvarne vrijednosti itd… a sve to je u Hrvatskoj još na snazi. Na sramotu.
Napominjem, vezano uz kredite s bandera, da su hrvatski građani su, još početkom 2010. prijavljivali poslove „bandera“ nadležnim tijelima RH no do danas DORH nije pokrenuo službenu kaznenu prijavu, premda se krediti ilegalnim kanalima i danas nude. Napominjem također da postoji presuda Suda Pravde kojom se kreditni poslovi s bandere po službenoj dužnosti imaju proglasiti ništetnima… U Hrvatskoj još nisu.
Narod.hr: Koje informacije građani moraju znati kada se radi o ovrhama? Kakva je praksa u Europi, a kakva u Hrvatskoj? Koja je uloga javnih bilježnika, a koja sudova?
Miriam Kervatin: Mislim da građani RH, metodom vlastite kože nažalost, znaju jako dobro što su to ovrhe. A sve veći broj ljudi zna i kako je u EU.
Razlika između Europe i Hrvatske kad je riječ o prezaduženom stanovništvu jest da Vlade RH nisu napravile dovoljno da val globalne ekonomske krize (2007.-2017.) gašenje i gubitak radnih mjesta, 10 godina recesije, uzročno posljedično ne uništi 330.000 prezaduženih pojedinaca i/ili obiteljskih kućanstva s nedovoljnim primanjima, umirovljenici, mali i srednji poduzetnici, marginalizirane skupine socijalno ugroženih, samohrani i samozaposleni, kreditno prezaduženi, nezaposleni, treća dob, obitelji s malom djecom … koji su teško i bez podrške mogli na duži rok izdržati prezaduženost, blokadu, zatezne kamate od preko 24 % koje su se „spustile“ na 18 %, 10 godina recesije, gubitak tržišta, radnih mjesta, gašenje malih trgovina, obrta, propadanje sela, shark kredite ilegalnih kreditnih zadruga, rast nezaposlenosti … nisu pravovremeno poduzele pravne, socijalne ni političke mjere da bi se kriza prezaduženih pravovremeno sanirala. Uslijedile su dramatične posljedice.
Države EU su val prezaduženih sanirale na vrijeme.
Insolventnim građanima je dug brisan, nisu ih nabili na stup srama, nisu im oteli jedini krov nad glavom, čak su im ostavili i automobil. A većina radno sposobnih je glavnicu svog duga pokrila i izašla iz krize.
Hrvatska je svoje prezadužene neprimjereno kaznila, blokirala i iskamatarila, prodala imovinu insolventnih na dražbama ispod cijene, a sve da bi pogodovala interesnim krugovima. Većina insolventnih je i dalje u dugu koji je sad enormno veći (primjer iz Hrvatske glavnica 92.000kn – ukupni dug 1 milijun i 400.000 kn)
I sad u Hrvatskoj imamo još veću dužničku krizu!
To je osnovna vrijednosna razlika.
Ne služi nam na čast.
Narod.hr: Kakva je situacija danas s ovrhama u RH? Koliki je broj ljudi/kućanstava koji imaju ovrhe? Zna li se koju su cifru te ovrhe dosegle na razini države?
Miriam Kervatin: Državna agencija FINA provela je cca. 8 milijuna ovrha na cca. 1 milijun i 800 tisuća radno aktivnog stanovništva.
I premda su građani kroz FINU već platili cca 30 milijardi duga, a prvotna glavnica iznosila je 6 milijardi kn (na 25.000 blokiranih u prosinac 2010.) kroz državno kamatarenje dug raste apsolutnim rastom te u svibnju, 2017. iznosi još 43 milijarde kn.
Vidi tablicu
No građani jako dobro znaju i što je to Zakon o predstečajnim nagodbama RH kojim je RH obrisala milijarde dugova povlaštenim prijateljima vlasti, a da proračun RH nije od toga zabilježio ni 1 kn.
Što to govori o državnoj administraciji?
Opće prihvaćenim modelom korupcije i autoritarnim modelima vlasti koja je u Hrvatskoj skoncentrirana u uskim interesnim krugovima ljudi kroz političku, financijsku, poreznu, represivnu prizmu će biti teško stati na kraj. Ali, primjećujem da se u zadnje vrijeme pojavljuje nova tendenca da sve veći broj obrazovanih ljudi (poneki suci, profesori ustavnog prava, vještaci, PR stručnjaci) ne odobravaju šutke političko pravosudnu HR praksu. Ti su ljudi odlučili da znanje, čast i struka ipak nije na prodaju „komesarima iz Komiteta“
Zasad nas je malo, ali nismo za zanemariti.
Narod.hr: Tko je glavni krivac za toliki broj ovrha danas? Koji je konkretan prijedlog kako tome stati na kraj?
Miriam Kervatin: Glavni krivac je državna administracija. U proteklih 27 godina rastače se proizvodna supstanca privrede i građana ovrhama, stečajevima itd…
Republika Hrvatska je početkom najnovije svjetske ekonomske krize potpisala Dogovor na razini EU da će poduzeti mjere kojima će spriječiti negativne posljedice kod već prezaduženog stanovništva. Vidimo što su napravili! Ako su građani RH siromašni, a jesu, jer svaka četvrta obitelj je i službeno siromašna, a svaka peta ispod granice siromaštva, onda je neustavno kamatariti insolventne građane. Onaj tko nema gospodarske mogućnosti plaćanja, tim se građanima ne smije blokirati sve bankovne račune i pokrenuti proces kamatarenja.
Kome to koristi?
Jer Građani RH su dužniji od komplet hrvatske privrede. To je prestrašno, nigdje prije zabilježeno u svijetu, osobito jer i je taj „dug“ natukla država. Tko će i kad odgovarati za ovolike poremećaje?
Nije ni čudo da smo sve rasprodali zadužili, opteretili i a da za prodajnu cijenu bivšeg društvenog vlasništva nismo investirali u za nas nove profitabilne djelatnosti, i tako, nažalost, posljedično prouzročili ovoliku nezaposlenost, rast privatnog duga, demografske probleme i iseljavanje.
Zakonska zatezna kamata u suvremenim društvima predstavlja naknadu štete vjerovniku za zakašnjelo plaćanje duga. Jasno, predviđa se mogućnost da vjerovnik u parničnom postupku dokazuje da je pretrpio i veću štetu, ali samo ako to isti dokaže.
U Hrvatskoj je zatezna kamata puno veća od profitne stope što zapravo znači da „država“ osigurala znatnu neopravdanu dobit vjerovniku s jedne strane, a s druge strane gušenje te uništavanje dužnih građana, proizvodnje i privrede uopće. Vjerovnik je ustvari sretan što mu netko duguje, jer ostvaruje veću dobit nego li da proizvodi ili čak štedi novac na banci…
Nema mjesta da se uz naknadu štete obračunavaju i kazneni poeni odnosno dodatni postoci od 5% ili 3%, ( Šeks, Milas..) jer to predstavlja neopravdano bogaćenje na račun dužnika. Osobito to nema mjesta kod već prezaduženog stanovništva koje je insolventno jer je ugašen obrt, OPG, izgubio posao, smanjila su se primanja, bolest, svjetska ekonomska kriza , recesija …
Predlažem da se ZAKONSKA ZATEZNA KAMATNA STOPA stavi u korelaciju sa PROSJEČNOM PROFITNOM STOPOM U HRVATSKOJ TE DA IZNOSI ¾ REČENE PROSJEČNE PROFITNE STOPE, te da se ista utvrđuje u prosincu svake godine za narednu godinu.
U protivnom, ćemo i nadalje ostati na razini država u vrijeme PRVOBITNE AKUMULACIJE KAPITALA iz 18. i 19. stoljeća.
Narod.hr: Nedavno je udruga Blokirani Vladi RH poslala pismo kojim se traži hitno donošenje zakona o utvrđivanju glavnice. Mislite li da će se ako nešto pokrenuti u bližoj budućnosti? Koji su potezi i projekti „Blokiranih“ predviđeni ukoliko do novog zakona ne dođe?
Miriam Kervatin: Ne postoji i ne može se ni tražiti nešto kao „zakon kojim bi se utvrdila glavnica“ .
Ne znam za to pismo ni tko ga je pisao. Pretpostavljam da „pismo“ šire portali koji nisu provjerili autentičnost poruke. Molim građane da relevatne podatke vezano uz aktivnosti Udruge Blokirani provjeravaju na službenim web stranicama Udruge Blokirani.hr.
Za daljnje aktivnosti, koje vodim u ime 330 000 blokiranih kućanstava, dajem vam ekskluzivu po lošoj vijesti. Naime Županijski sud je prihvatio žalbu ovrhovoditelja Hanžekovića (Poslovni broj 61 Gž Ovr-2492/2017-2) i „srušio“ nepravomoćnu presudu sutkinju Zagrajski odn. vratio na donji sud.
Pretpostavljam da će sutkinja Zagrajski tražiti od Europskog suda da se očituje na presudu Županijskog suda, Zagreb. Ukoliko Europski sud ostane pri svom prethodnom stavu „ nisi sud, ugrožavaš temeljne mehanizme međunarodnog prava i ne možeš izvršiti ovrhu“ – konačno ćemo dobiti efektivan alat u ruke i dovršiti rat protiv ovršne mafije. Presudama nakon kojih ćemo pokrenuti val odštetnih zahtjeva.
Koliko je samo građana uništeno, koliko je samo stečajeva i predstečajnih nagodbi provedeno, koliko je samo osnovne supstance proizvodnje uništeno… Islanđani i Irci te Mađari su se potrudili da svrgnu pretjerani jaram eksploatacije. Pred povjerenstvom Kongresa USA su neki odgovarali za ovu bankarsko-financijsku svjetsku krizu… Ne znam da li je itko prozvan u našoj zemlji za ovolike poremećaje ….
Borit ću se dok ne pomognemo prezaduženom hrvatskom stanovništvu da uživa ista ljudska prava kao i prezaduženi građani EU, 330 000 doživotno blokiranih treba dobiti svoje pravo na novi početak.
Republika Hrvatska ima sve alate u rukama da ODMAH riješi dužničku krizu
Unazad 4 godine, pregovaram u ime Blokiranih sa svim instancama vlasti i u par navrata smo bili jako blizu rješenju ali je onda, pretpostavljam zbog interesa pojedinih, sve opet zapelo.
Predlažem ovom prilikom samo neka od efektivno provedivih rješenja koja imaju za cilj:
-ODMAH deblokirati sve pasivne ovrhe insolventnih građana RH, koji su već blokirani duže od 3 godine, i proglasiti zaduženja ništetnim.
-ODMAH deblokirati sve obrtnike, OPG-ovce, bivše male trgovce, koji su blokirani duže od 3 godine, i proglasiti zaduženje ništetnim.
– Preraspodijeliti bogatstvo u Hrvatskoj, tako da najviše stope poreza plaćaju najimućniji građani, da bi se metodom socijalne pravde osigurao idealni tip socijalne države po uzoru na nordijske zemlje.
Na ovaj bi se način smanjila dužnička kriza u Hrvatskoj te broj blokiranih smanjio na održivi broj od najviše 30 000 kućanstava.