Nastavnici uputili otvoreno pismo Fuchsu: ‘Neprihvatljivo je da učitelji s vrhunskim rezultatima imaju nižu plaću od prosječne’

Foto: fah

U Ministarstvu znanosti i obrazovanja danas je održana primopredaja dužnosti između dosadašnje ministrice Blaženke Divjak i novog ministra Radovana Fuchsa.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Nastavnici okupljeni u Facebook grupe 45 minuta i Školska zbornica uputili su pismo novom ministru. Ukazali su na osnovne probleme s kojima se susreću, uključujući i Školu za život bivše ministrice Blaženke Divjak te iskazali želju za sastankom u resornom ministarstvu kako bi razgovarali o novoj školskoj godini i gorućim problemima koja ona sa sobom nosi te problemu plaća.

“Smatramo apsolutno neprihvatljivom činjenicu da učitelji s vrhunskim rezultatima imaju nižu plaću od prosječne plaće grada u kojem žive.”, upozorili su.

>Ljilja Vokić za Narod.hr: ‘Veliki teret svaljen je na roditelje, ove godine treba otkazati državnu maturu’

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Pismo nastavnika prenosimo u cijelosti:

“Poštovani ministre Fuchs,

obraćamo Vam se u ime Facebook grupa Školska zbornica i 45 minuta koje okupljaju preko dvadeset tisuća učitelja, nastavnika, stručnih suradnika, ravnatelja te drugih obrazovnih stručnjaka.

Tijekom proteklog razdoblja pokazalo se kako su upravo Facebook grupe središnje mjesto online okupljanja obrazovnih stručnjaka zbog čega mogu biti konstruktivna pomoć svakoj garnituri ministarstva, ali i značajan uteg u slučajevima kada ministarstvo donosi poteze koje učitelji smatraju štetnima za odgojno-obrazovni sustav.

Trenutak Vašeg dolaska na mjesto ministra krajnje je nezahvalan. Iza nas je jedna od najtežih nastavnih godina u novijoj hrvatskoj povijesti, a prema anketama koje smo proveli u nastavničkim grupama, ministrica koju nasljeđujete, najlošija je ministrica od proglašenja hrvatske samostalnosti.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Pred Vama je niz teških odluka i nužnih poteza koje morate donijeti, a  prva je ujedno i najteža – (ne)otvaranje škola u nastavnoj godini 2020./2021.

Kao obrazovni stručnjaci ne možemo reći treba li škole otvoriti ili ne. 

Možemo tek upozoriti na niz odgojno-obrazovnih posljedica koje će u slučaju neotvaranja škola zasigurno imati negativan utjecaj na budućnost naših učenika. Također smo svjesni mogućih posljedica na mentalno zdravlje učenika, kao i posljedica na gospodarstvo Republike Hrvatske.

S druge strane, svjesni smo i kako epidemiolozi mogu upozoriti na moguće krajnje ozbiljne posljedice otvaranja škola. 

Uloga je Vlade Republike Hrvatske i Nacionalnog stožera civilne zaštite procijeniti i donijeti najbolju moguću odluku.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Ne sumnjamo kako ćete najesen donijeti odluku  koju smatrate najboljom i koja je u interesu učenika i njihovih roditelja, ali i svih obrazovnih stručnjaka. 

Osim otvaranja škola, pred Vama je cijeli niz gorućih problema koje morate riješiti, a zbog kojih obrazovni stručnjaci od Vas imaju visoka očekivanja. Izdvojili smo neke od najvažnijih problema:

    • Kvalitetno organizirano izvođenje nastave na daljinu

      U slučaju najgoreg mogućeg scenarija, a to je nastavak provođenja nastave na daljinu, početničke pogreške valjalo bi ispraviti. Nastava na daljinu mora biti organizirana sustavno i kvalitetno, pri čemu je uloga resornog ministarstva ključna.
      To prije svega znači da svim učenicima i učiteljima mora biti osiguran kvalitetan i ravnopravan pristup nastavnom procesu. Opremanjem škola tabletima i laptopima napravljen je veliki iskorak, ali to nije dovoljno.
      Nakon što se za to stvore preduvjeti – potrebno je revidirati postupke usvajanja i vrednovanja znanja. Ako se istraživanjem pokaže da putem nastave na daljinu nije moguće usvojiti  niti 50% gradiva u odnosu na klasičnu školsku nastavu, onda bi ishodi u svim nastavnim kurikulumima trebali biti smanjeni jednakim opsegom. Ovaj proces potrebno je napraviti centralizirano, kako ne bi došlo do poučavanja različitog gradiva od strane različitih učitelja.
      Sličan centralizirani sustav moguće je uvesti i za vrednovanje naučenog, a to bi mogla biti i svojevrsna priprema za eventualno uvođenje nacionalnih ispita u budućnosti.
      Kako bi sve ovo bilo tehnički izvedivo, potrebno je značajno ojačati ulogu Carneta. Teret dosadašnje nastave na daljinu s tehničke je strane uvelike  podnio upravo Carnet, iako se radi o instituciji u kojoj su informatički stručnjaci drastično potplaćeni u odnosu na kolege iz privatnog sektora, dok je nabava nove potrebne opreme zahvaljujući birokratskom aparatu, značajno otežana.
  • Temeljita analiza i evaluacija Škole za život provedene tijekom mandata ministrice Divjak

Neke su uvedene promjene pozitivne te ih ni u kojem slučaju ne treba zaustavljati. To se prije svega odnosi na nove nastavne kurikulume.
S druge strane, u sklopu Škole za život, svjedočili smo nizu negativnih pojava. Imenovanje učitelja u razne odbore i povjerenstva trebalo bi u budućnosti biti znatno transparentnije, kao i njihovo plaćanje.
Nadamo se da su imenovanja nestručnih ljudi na ključna mjesta, posebno mimo bilo kakvih natječaja – stvar prošlosti.

  • Priprema temeljite kurikularne reforme

    Do sada je svaka politička opcija donosila  svoju „reformu“ obrazovanja, ali uglavnom se sve svodilo na djelomične i kozmetičke promjene.
    Donošenje novih kurikuluma u sklopu Škole za život pozitivan je pomak, ali još uvijek ne možemo govoriti o potpunoj reformi ili o reformi u punom smislu te riječi.

Ono o čemo moramo razgovarati, velike su promjene koje traže i značajna financijska izdvajanja. 

Mala matura, devetogodišnja osnovna škola, nacionalni ispiti, cjelodnevna nastava, pojačana izbornost u višim razredima i u srednjoj školi, bolja vertikalna integracija cijelog sustava obrazovanja, ograničenje veličine razreda na dvadeset učenika pri čemu je uvijek u razredu dvoje učitelja i slično, samo su neke od mjera koje garantiraju dugoročno bolje rezultate hrvatskih učenika na međunarodnim testovima. Riječ je o ozbiljnim promjenama koje zahtijevaju ne samo ozbiljnu analizu i implementaciju, nego i ozbiljno financiranje.

    • Ministar obrazovanja na strani učitelja u slučaju pregovora o materijalnim pravima

      Od svake nove vlasti, ali i oporbe slušamo kako su učitelji važni, kako im treba „vratiti dostojanstvo“, kako je obrazovanje ključno za razvoj Hrvatske… Ali kada je riječ o konkretnim materijalnim pravima učitelja, ministar obrazovanja  redovito zaboravlja koga zastupa i predstavlja.
      Mi, nastavnici, željeli bismo ministra koji će prilikom pregovora stajati na našoj strani. Želimo ministra koji će pokazati da je dio nas, da razumije i uvažava naše probleme i da mu je bitno mišljenje struke i ljudi s terena. Upravo to najviše zamjeramo ministrici Divjak.
      Premijer Plenković nedavno je izjavio kako je jedan od ciljeva ove Vlade prosječna plaća u Republici Hrvatskoj od 7600 kuna, a to je niži iznos od sadašnje prosječne plaće u Zagrebu.
      Ako su učitelji visokoobrazovani stručnjaci u državi s 19% visokoobrazovanih, a rade na strateški iznimno važnom poslu – pitamo Vas, kolika bi trebala biti njihova početna plaća?
      Koliko bi nakon te početne plaće trebalo nagrađivati one koji ostvaruju iznimne rezultate?
      Smatramo apsolutno neprihvatljivom činjenicu da učitelji s vrhunskim rezultatima imaju nižu plaću od prosječne plaće grada u kojem žive. 
  • Kvalitetnija komunikacija i suradnja s NCVVO

Kako bismo osigurali najveće moguće standarde održavanja državne mature, nužno je kvalitetnije surađivati s NCVVO.  

Svjedočili smo ishitrenim izjavama, neodlučnosti u donošenju odluka te prilično uočljivoj i lošoj komunikaciji s NCVVO i to neposredno prije provedbe državne mature. 

Nedopustivo je u toliko bitnom trenutku za učenike srednjih škola mijenjati uvjete neposredno prije pristupanja ispitima jer to dovodi učenike u nepovoljni položaj, a naročito one koji se za takve ispite dugoročno pripremaju. 

Nadalje, potrebno je konzultirati stručne radne skupine pojedinih predmeta, posebno onda kada je riječ o intervenciji u sadržaje ispita državne mature, a ne paušalno i bez jasno razrađenoga plana donositi odluke o dijelovima koji će biti izostavljeni ili reducirani. Poznavanje ispitnih kataloga jasno pokazuje da su mnogi ispiti koncipirani tematski, a sadržaji se isprepliću neovisno o godinama poučavanja. 

Stručne radne skupine  pojedinih predmeta moraju biti konzultirane prije odluka jer su članovi radnih skupina najčešće i autori ispitnih zadataka.

Nužno je pravovremeno obavještavati djelatnike škola i javnost o svim bitnim odlukama i  poštivati slijed komunikacije. Naime, tijekom mandata ministrice Divjak, informacije su najprije proslijeđene medijima pa tek nakon toga struci, a to smatramo neprofesionalnim i nekorektnim odnosom.

Potrebno je omogućiti primarnu autonomiju NCVVO-a kao što je i zamišljeno prilikom njegova osnivanja.

Navedeni problemi samo su neki od problema koje smatramo ključnim i hitnim za rješavanje u Vašem mandatu. 

Postoji i cijeli niz drugih problema – primjerice Agencija za odgoj obrazovanje koja je potpuno  zapostavljena u mandatu ministrice Divjak.  Ulogu Agencije potrebno je osnažiti, a također smatramo nedopustivim  da viši savjetnici imaju plaće niže od onih koje primaju učitelji početnici. Osim toga, uloga viših savjetnika treba biti savjetodavna. Nedopustivno je neutemeljeno kažnjavanje i omalovažavanje nastavnika, a rad savjetnika posljednjih se godina sveo upravo na to.

Niz godina upozoravamo i na probleme vezane za anonimne prijave inspekciji, a resorno ministarstvo do sada je ignoriralo našu peticiju koja broji 8 123 potpisa i koju smo uručili ministrici Divjak 17. rujna 2019. 

Do danas nismo dobili odgovor kao ni bilo kakvu povratnu informaciju.

Potreban je i cijeli niz novih zakona i pravilnika koji su zbog brojnih izmjena i dopuna postali nejasni i neprovodivi, a svakako biste trebali promjene započeti  sa Zakonom o odgoju i obrazovanju.

Potrebno je i revidirati sustav testiranja i zapošljavanja učitelja, revidirati sustav stručnog usavršavanja (pogotovo notornog Loomena), pridržavati se obrazovnih preporuka koje smo dobili od Europske Komisije, osuvremeniti pedagoški standard i slično.

Zbog svega navedenog, ali i zbog mnogih drugih tema – predstavnici naših grupa željeli bi razgovarati s Vama u Ministarstvu.

Osim toga, spremni smo  uspostaviti i s Vama i Ministarstvom konstruktivnu suradnju i dijalog. 

Nastavničke grupe sačinjene su od ljudi koji u praksi provode  sve reforme i promjene koje Ministarstvo osmišljava.

Unatoč teškim vremenima u obrazovanju koja su iza nas, a i još težim vremenima koja nas čekaju, smatramo kako svi imamo jednake ciljeve te zajednički možemo doći do rješenja koja će biti najbolja moguća, prije svega za učenike, a onda i za sve ostale sudionike obrazovnog sustava.” napisali su nastavnici.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.