Za odluku o pristupanju promjenama Ustava u vezi referenduma glasovalo je 80 zastupnika, 11 je bilo suzdržanih, a 19 protiv.
> Izglasano pristupanje promjenama Ustava u vezi referenduma: ‘Oduzimanje vlasti od naroda i predavanje vlasti Ustavnom sudu’
> Zašto Pupovac napada referendume i kako ga je Plenković spasio krađom referenduma Narod odlučuje?
> U ime obitelji: ‘Ovako su HDZ i SDP manipulirali potpisima za referendum!’
> Od stranačkih referenduma do zaštite obitelji i e-glasovanja: Što je Plenković obećavao HDZ-ovcima od 2016.?
Protiv su glasovali: saborski zastupnik Domovinskog pokreta Stjepo Bartulica, HSS-ovac Krešo Beljak, Mostov saborski zastupnik Miro Bulj, zastupnik Domovinskog pokreta Davor Dretar, Nikola Grmoja iz Mosta, zastupnik Mosta Nino Raspudić, zastupnik Domovinskog pokreta Zlatko Hasanbegović, saborski zastupnik Mosta Ante Kujundžić, zastupnik Marko Milanović Litre, zastupnik Domovinskog pokreta Stipo Mlinarić, članica kluba zastupnika Centra i GLAS-a Dalija Orešković, Marijan Pavliček iz Hrvatskih suverenista, saborska zastupnica Radničke fronte Katarina Peović, zastupnik Hrvatskih suverenista Željko Sačić, Marija Selak Raspudić (Klub zastupnika Mosta), Zvonimir Troskot (Most), nezavisna saborska zastupnica Karolina Vidović Krišto, Vesna Vučemilović (Hrvatski suverenisti).
>Petir: Da, podržat ću Plenkovićev prijedlog promjene Zakona o referendumu jer….
Suzdržani su bili: Emil Daus (IDS), Katica Glamuzina iz Socijaldemokrata, saborska zastupnica Anka Mrak Taritaš, Katarina Nemet (IDS), nezavisna saborska zastupnica Romana Nikolić, Željko Pavić (NZ), Renata Sabljar-Dračevac (NZ), Miroslav Škoro (NZ), Davorko Vidović (NZ), Franko Vidović, Nikša Vukas.
U priloženom dokumentu možete pogledati kako je glasovao koji zastupnik.
Što je sporno u nacrtu?
“Nacrt prijedloga Zakona favorizira protivnike narodne referendumske inicijative, time što protureferendumski odbor, koji nema nikakav legitimitet prikupljenih potpisa, suprotstavlja organizacijskom odboru koji je prikupio barem 10 posto potpisa od ukupnog broja birača te daje slobodnu ruku različitim razinama vlasti da sudjeluje u protureferendumskoj kampanji uz protureferendumski odbor, čime suprotstavlja vlast narodu, što je pogrešan koncept. Kodeks dobre prakse Venecijanske komisije o referendumima navodi da “javne vlasti ne smiju utjecati na rezultat glasovanja kroz prekomjernu, jednosmjernu kampanju” , pojasnio je odvjetnik Karlo Novosel ispred U ime obitelji na nedavnom okruglom stolu ‘Čemu referendum’.
“Potrebno je odrediti da se potpisi mogu prikupljati na bilo kojem mjestu na području Republike Hrvatske, kao što je to u Zakonu o izborima zastupnika u Hrvatski sabor, Zakonu o lokalnim izborima, Zakonu o izboru Predsjednika Republike Hrvatske i Zakonu o izboru članova u Europski parlament iz Republike Hrvatske te putem aplikacije e-građani. nema razloga zašto bi prikupljanje potpisa za kandidiranje državnih i lokalnih dužnosnika bilo moguće na svim javnim i privatnim mjestima, a za narodnu referendumsku inicijativu samo na javnim mjestima koje odredi lokalna samouprava”, ističe odvjetnik.
> Selak Raspudić: Silovanje dnevnog reda kako bi se prošvercale ustavne izmjene koje će onemogućiti referendume u Hrvatskoj
> Tko je sve HDZ-u dao potpise za ustavne izmjene koje će u praksi onemogućiti referendume u RH?
Kritična pitanja
Zaključno, ukazao je ponovno na nekoliko kritičnih pitanja:
- Prikupljanje potpisa na svim javnim površinama i na privatnim mjestima (po kućama, na radnom mjestu) kao za predsjedničkim izborima
- Prikupljanje potpisa preko sustava e-građani ili posebne aplikacije DIP-a (ako je žele napraviti za sve referendumske inicijative)
- Omogućiti da volonteri mogu upisivati podatke, uz vlastoručni potpis građana
- Usklađivanje normi broja potpisa i vremenskih rokova s državama EU (npr. 2% u 3 mjeseca) te minimum 14 dana za brojanje i pripremu potpisnih lista (po referendumskom pitanju – 2 pitanja 2×14 dana), maksimalno 30 dana
- Da se ostavi norma da se usvojeni zakoni i/ili dijelovi Ustava mogu mijenjati samo na narodnom referendumu, kako su i doneseni
- Da se vodi katalog odbijenih potpisa i razloga odbijanja (za pregled potpisnih lista u pisanom obliku)
- Propisati da vlast ne može davati mišljenja o narodnoj referendumskoj inicijativi za vrijeme prikupljanja potpisa (propisati neku vrstu “šutnje” kao izborne šutnje), ne smiju zagovarati niti obeshrabrivati prikupljanje, već se mogu očitovati jedino ako se prikupi dovoljan broj potpisa