Ustavni sud bi ovog mjeseca trebao odlučiti o ustavnoj tužbi GI Narod odlučuje protiv odluka Sabora, Vlade i Ministarstva uprave kojima se krši pravo građana na referendum i opstruira raspisivanje referenduma za pravedniji izborni sustav.
GI Narod odlučuje očekuje da će Ustavni sud zaštiti pravo građana na referendum – da će Hrvatskom saboru naložiti raspisivanje referenduma o promjeni izbornog sustava ili ponoviti postupak provjere potpisa i omogućiti da u njemu sudjeluju promatrači GI Narod odlučuje.
Podsjetimo, nakon što je Organizacijski odbor sukladno članku 8.f i g Zakona o referendumu prebrojao potpise i ustanovio da je prikupljeno više od 10 posto potpisa od ukupnog broja birača (405.342 valjanih potpisa birača za prvo i 407.469 valjanih potpisa birača za drugo referendumsko pitanje), predao je 13.6. Hrvatskom saboru zahtjev za raspisivanje referenduma zajedno s potpisnim knjigama, nakon čega je Sabor imao dvije mogućnosti:
- Donijeti odluku o raspisivanju referenduma (jer u čl. 87.3. Ustava stoji da će “Hrvatski Sabor raspisati referendum ako to zatraži 10 posto od ukupnog broja birača u Republici Hrvatskoj”);
- Zatražiti od Ustavnog suda da utvrdi “je li sadržaj referendumskog pitanja u skladu s Ustavom i jesu li ispunjene pretpostavke iz članka 87. stavka 1. do 3. Ustava Republike Hrvatske za njegovo raspisivanje” (čl. 95. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu RH). To znači da Sabor, ako želi znati je li prikupljeno 10 posto potpisa od ukupnog broja birača, jedino može zatražiti Ustavni sud da to utvrdi, a ne neko ministarstvo, zavod, ili tvrtku. Ustavni sud bi tada imao legitimitet provjeru potpisa dodijeliti neutralnom tijelu koje će operativno provjeriti potpise (npr. Državnom izbornom povjerenstvu), odrediti kriterije valjanosti potpisa i omogućiti promatrače.
Međutim, Hrvatski sabor nije donio nijednu od dvije zakonite odluke, već je 6.7.2018. nezakonito, bez uporišta u Zakonu o referendumu, za provjeru broja i vjerodostojnost potpisa birača zadužio Vladu, nakon čega je Vlada 2.8., također nezakonitom odlukom, taj posao proslijedila Ministarstvu uprave, a ono je 5.9., ponovno bez uporišta u Zakonu, provjeru potpisa dodijelilo tvrtci Apis, čijeg je čelnog čovjeka, Sašu Bilića, izabrao Plenković nakon što se u 2016. učlanio u HDZ. Sabor, Vlada, ministarstvo, Apis su svi ili politička ili politizirana tijela, pod utjecajem politike, i zato nisu nepristrani, što znači da ne mogu brojati potpise i odlučivati hoće li ili neće biti referenduma koji su zatražili građani. Osim toga, saborski zastupnici i čelnici izvršne vlasti su u sukobu interesa – na referendumu bi se odlučivalo upravo o načinu izbora zastupnika i o formiranja Vlade, dakle onih koji sada opstruiraju referendum.
O tome je li prikupljeno dovoljno potpisa može odlučiti jedino nepristrano i neutralno tijelo, što predlaže i Venecijanska komisija, dakle nepolitičko tijelo poput Državnog izbornog povjerenstva i Ustavnog suda. Naravno, i ta su tijela u Hrvatskoj daleko od savršenog, no ona su u ovoj situaciji najviše što građani imaju kao zaštitu njihovih prava i zakonitosti referendumskog procesa.
Budući da Venecijanska komisija u Kodeksu dobre prakse o referendumima predlaže provjeru broja potpisa, i to od strane nepristranog tijela, te predlaže promatrače, GI Narod odlučuje je kao organizator i nositelj referendumske inicijative i kao zainteresirana strana u referendumskom postupku zatražila od Plenkovićeve Vlade da potpise provjeri nepristrano tijelo (npr. DIP) te da promatrači GI Narod budu prisutni tijekom postupka provjere.
Međutim, premijer Plenković i njegov ministar Kuščević, koji se protive referendumu o promjeni izbornog sustava, nisu dopustili promatrače, već su 16.10. proglasili da prema proizvoljnim kriterijima koji su sami uspostavili nije prikupljeno dovoljno važećih potpisa. Odnosno, iako je dovoljno ljudi potpisalo za raspisivanje referenduma, Plenković i Kuščević su proglasili da potpisi više od 30.000 građana – nisu valjani!
Nedvojbeno je da je opstruiranjem jasno izražene volje građana premijer Plenković zloupotrijebio političku moć i poziciju predsjednika Vlade kako bi li zaštitio svoje političke i druge interese. Svaka odluka koju bi Hrvatski sabor donio na temelju Plenkovićeve provjere potpisa bila bi ništetna, jer je provjera provedena suprotno Ustavu i Zakonu, na temelju proizvoljnih kriterija, koje su jednostrano donijeli protivnici referenduma, i to bez promatrača i mogućnosti revizije rezultata provjere.
S obzirom da je riječ o kršenju građanskih i političkih prava najviše kategorije – biračkog prava iz članka 45. Ustava i ustavnog prava na referendum iz članka 87. Ustava, ozbiljno je ugrožen demokratski i ustavni poredak u Republici Hrvatskoj, zbog čega je Organizacijski odbor GI Narod odlučuje podnio tužbu Ustavnom sudu, koji mora reagirati kao “čuvar Ustava” i zaštiti prava građana.