20. kolovoza sveti Bernard – što je mudrost koja dolazi od Boga u ljudsku dušu?

Foto: www.svantun-rijeka.hr

Postao je duhovnim vođom cijele Europe. Bio je savjetnik papa te engleskih i francuskih kraljeva. Unatoč tomu on živi skromnim redovničkim životom. Odbio je ponuđene mu nadbiskupske stolice u Milanu, Genovi i drugdje. Bio je istinski mistik i vrstan teolog, promiče napose Kristovo čovještvo. Iznimno je štovao Gospu. Odličan je propovjednik te ga nazvaše ”doctor mellifluus”, tj. ”učitelj tečan kao med”.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Sveti Bernard je rođen 1090. u Fontaines-les-Dijonu, u Francuskoj.

S 30 mladića, među kojima su i četvorica njegove braće 1112. godine ulazi u cistercitski samostan u Citeauxu, latinski Cistercium, odakle i naziv za redovnike: cisterciti. Kasnije im se pridružio i otac.

Zbog ugleda i utjecaja povjesničari ga nazvaše neokrunjenim papom i carem svoga stoljeća.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Postao je duhovnim vođom cijele Europe. Bio je savjetnik papa te engleskih i francuskih kraljeva. Unatoč tomu on živi skromnim redovničkim životom. Odbio je ponuđene mu nadbiskupske stolice u Milanu, Genovi i drugdje. Bio je istinski mistik i vrstan teolog, promiče napose Kristovo čovještvo. Iznimno je štovao Gospu. Odličan je propovjednik te ga nazvaše ”doctor mellifluus”, tj. ”učitelj tečan kao med”.

Ostavio je iza sebe vrijedna djela kojima su se i drugi nadahnjivali.

Što je mudrost koja dolazi od Boga u ljudsku dušu?

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Govoreći o biblijskoj knjizi Pjesma nad pjesmama sveti Bernard je napisao dio o mudrosti koja dolazi od Boga i nadilazi svaku zemaljsku mudrost:

“Kad se mudrost nastani u duši, ona u njoj nadvlada zloću, protjera zle naslade, koje je bila zloća u dušu unijela, i napunja dušu slatkoćom dobra koju mudrost uvijek donosi. Kada mudrosti otvorimo ulaz, ona uvijek umrtvi zle tjelesne osjećaje, očisti pamćenje, liječi pokvareni ukus srca i vraća duši potpuno zdravlje! Tako duša postaje sposobna naslađivati se dobrom i samom mudrošću, koja je od svih dobara najodličnija i najslađa.”

Mudrosti protivna mana je ludost, tvrdi sveti Bernard. Naime, mudrost prema moralnoj teologiji sve upravlja k najvišem cilju. To mudrost traži, za time ide i u tome se naslađuje. Ona sve prosuđuje prema tom vrhovnom cilju.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Isto tako ludosti, gledano sa stanovišta Mudrosti kao počela, najviši je uzrok naslada, prolazna čast, bogatstvo ili neko drugo vremenito dobro. Luđak, kaže sveti Bernard još u XII.stoljeću što vrijedi više nego ikada danas, sve čini dok to ne postigne i samo ovo zemaljsko cijeni i sve drugo prezire.

Lud i mudar oprečni su jedan drugome, tvrdi sveti Izidor, u tome što jedan ima okus i osjećaj u prosuđivanju, a drugi nema.

Zato onaj koji je mudar prosuđuje stvari prema prvom uzroku (Bog op.) i zadnjem cilju (spasenje duše op.), a drugi ih zlo sudi i kao najviši uzrok za pravilo uzima svoje osjećaje i čine, tvrdi sveti Toma Akvinski i nastavlja da je svijet pun ove vrste ludosti i broj je luđaka neizmjeran.

Gotovo svatko ima bar jedan predmet kojemu je privržen i u njega upravlja sve, često nemajući ni jednog osjećaja ni strasti koja nije vezana uz taj predmet. A to, po svetom Bernardu, znači biti uistinu lud.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Hoćemo li spoznati jesmo li u broju mudrih ili broju ludih? Ispitajmo tada svoje privlačnosti i ugodnosti, i mjesto koje zauzimaju u našem životu s obzirom na vječne i prolazne stvari. Što nas čini zadovoljnima, a što nezadovoljnima? U čemu naše srce uživa?

Postoji ludost koja je prava mudrost pred Bogom: ljubiti siromahe, ljubiti križ i ljubiti Boga iznad svega. To je prava mudrost Duha Svetoga, u njoj je uživao i Gospodin.

Na taj način, Kristov način, dobiva se prava mudrost kao znanje po prvim počelima: poznavanje stvorenja po prvotnom uzroku, Bogu, i po njegovoj stvarateljskoj, ali i otkupiteljskoj moći ljubavi.

Božanski mudra osoba odmah, kao po nagonu,razlikuje dvije istine: jednu stvorenu ljudskim umovanjem, a drugu nadahnutu od Boga. Ovu drugu spoznaje odmah, kao nekom naravnom sklonošću, premda dolazi od nadnaravnog: kao što bolesnik poznaje bolest iz iskustva, a ne kao liječnik po znanju.

Mudrost određuje sve prema odredbi Božjoj, a prvo blaženstvo koje stoji uz nju je: mir. Mudrost čini da nas ne osvoji ništa što bi moglo uznemiriti naše srce. Zbog toga je Gospodin rekao: “Blago mirotvorcima.”

Daru mudrosti odgovara plod vjere jer duša koja uživa u božanskim stvarima jače ljubi vječne istine po vjeri, a iskustvena spoznaja istih u vlastitom životu čini ih više očiglednim.

 

Mudrost je sjajna i ona ne tamni:
lako je vide koji je ljube
i nalaze je oni koji je traže.
(Knjiga Mudrosti 6,12)

Jer je mudrost gibljivija od svakog gibanja,
ona proniče i prožima sve svojom čistoćom.
(Knjiga Mudrosti 7, 24)

Sve je stvorio Gospodin,koji je mudrost darovao pobožnima
(Sirah 1, 33)

 

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.