Književni list za umjetnost, kulturu i znanosti Vijenac u četvrtak je organizirao okrugli stol ”Kultura u medijima” na kojem je istaknuto kako je sve manje kulture u hrvatskim medijima posljedica globalnih trendova i odumiranja funkcije i značaja klasičnih medija – novina i televizije te da je potencijalno rješenje za zadržavanje kulturnih rubrika i sadržaja u postojećim medijima educiranje nove publike i novi načini i pristupi izvještavanju o kulturi.
Glavni tajnik Matice hrvatske, nakladnika Vijenca, Zorislav Lukić u uvodnom je izlaganju naglasio potrebu unapređenja položaja kulture i promoviranja kulturnih sadržaja u medijima.
”Slabiji položaj kulture u medijima nije hrvatski trend, nego je to svjetski medijski trend. Mi iz kulture zaboravljamo da gotovo identične prigovore na položaje u medijima imaju i znanost, obrazovanje, crkva, sindikati. branitelji i ostali ”, istaknuo je Lukić i dodao da bi se medijska prezentacija kulture mogla unaprijediti suradnjom i koordinacijom medija, obrazovnih institucija, crkve i države.
Državni tajnik u Ministarstvu kulture Krešimir Partl predstavio je projekte Ministarstva koji se odnose na medije i medijsku politiku te je upozorio na činjenicu da se gotovo svaki novi projekt ubrzo nakon njegova prihvaćanja može činiti zastarjelim budući da se, kako je ocijenio, mediji strahovito brzo mijenjaju.
”Bilo kakvo ulaganje u kulturu koje stvara bolji program ili sadržaj privlači novu publiku i stvara bolju medijsku zastupljenost”, rekao je Partl.
Urednica HRT-ove Redakcije za kulturu Zrinka Turalija Kurtak ukazala je na potrebu educiranja ili, kako je naglasila, razvoja nove publike u medijskoj prezentaciji kulturnih sadržaja.
”Način na koji mi mislimo da treba obraditi događaje iz kulture zapravo se ne uklapa u viđenje mlađe publike koju bi trebali dovesti do kulture i koju bi trebali ne samo informirati nego i educirati. To su problemi s kojima se svakodnevno suočavamo, a sada pokušavamo pokušavati proširiti naš dijapazon interesa u vijestima iz kulture” rekla je Turalija Kurtak.
Urednica HTV-a 3 Vlatka Kolarović naglasila je kako se kultura možda sada i lakše probija u medije, ali ne u medije u kojima se to očekuje ilustriravši to podatkom kako samo jedan posto mlađih od 25 godina redovito gleda televiziju u Hrvatskoj.
”Kultura je dosta prisutna, samo na drugim platformama i drugim medijima”, zaključila je Kolarović. Urednik HRT-ove emisije ”Kultura s nogu” Dražen Ilinčić naglasio je kako je ”u šoku” da je njegova emisija u prime timeu ističući kako ”nikada u povijesti televizije niti jedna kulturna emisija nije bila odmah poslije Dnevnika”, no kazao je i kako su reakcije na tu emisiju i termin njihova prikazivanja pozitivne. Ukazao je i na potkapacitiranost redakcija kulture u različitim medijima ističući da je u vrijeme njegovih početaka u jednoj novinskoj redakciji kulture bilo čak 15 stalno zaposlenih.
S druge strane, na okruglom stolu sudjelovale su i urednice kulture u Novom listu, Jutarnjem i Večernjem listu – Kim Cuculić, Romina Peritz i Milena Zajović koje su ukazivale na problem kako ”kultura ne prodaje novine”, na probleme u plasmanu vijesti i tema iz kulture u tiskanom izdanju, potkapacitiranost redakcija, ali i na sve manje mladih glazbenih, likovnih i kazališnih kritičara koji su voljni ili bi mogli objavljivati u novinama.
Glavni urednik Hrvatske katoličke mreže Siniša Kovačić ukazao je na probleme i površnosti i, kako je istaknuo, dvostruke kriterije u izvještavanju nekih medija s kulturnih događaja, a zamjenik glavnog urednika Glasa Koncila Branimir Stanić istaknuo je i kako neke od ”zaboravljenih” tema iz druge polovice 20. stoljeća i sada mogu biti teme iz kulture koje mogu pobuditi relativno velik interes javnosti.
Glavni urednik Vijenca Goran Galić ocijenio je i kako je sada u izvještavanju o kulturi situacija možda i bolja nego prije pet godina jer kultura je čak ušla u televizijski ”prime time” i sve češće na naslovnice dnevnih novina, ali je ukazao i na sve manje kazališnih, glazbenih, filmskih i književnih kritika u medijima, a profesor na zagrebačkom Fakultetu političkih znanosti Igor Kanižaj ukazao je na problem da još nema niti jednog reprezentativnog istraživanja o medijskom izvještavanju o kulturi.
Okrugli stol održan je povodom 150 godina Vienca te 25 godina obnovljenog Vijenca.