Ovi Toyotini kamioneti neobično su popularni među teroristima – evo i zašto!

Prema izvještaju televizijske kuće ABC News, američki dužnosnici nedavno su zatražili od Toyote da otkriju zašto se njihova vozila pojavljuju u tolikim snimkama ISIS-a.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Lukman Faily, veleposlanik Iraka u Sjedinjenim Državama, izjavio je za ABC da je s usponom ISIS-a u Iraku i Siriji posljednjih godina ova teroristička skupina nabavila stotine novih kamioneta marke Toyota.
„To je pitanje koje postavljamo svojim susjedima,“ rekao je Faily za ABC. „Kako su ovi posve novi kamioneti… ovi terenci, stotine njih … odakle dolaze?“

Ali daleko od toga da je ISIS (poznat i kao Islamska Država) prva teroristička skupina koja daje prednost otpornim kamionetima ove marke.

isis toyota (2)

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Kako je Ravi Somaiya istaknuo o časopisu Newsweek 2010., kamionet Toyota Hilux prepoznatljivo je obilježje više ekstremističkih pokreta tijekom proteklih nekoliko desetljeća.

„Toyota Hilux je posvuda,“ rekao je za Newsweek Andrew Exum, bivši američki vojni rendžer, trenutačno zamjenik pomoćnika američkog ministra obrane za bliskoistočnu politiku.

„To je ekvivalent kalašnjikova među vozilima. Sveprisutan je u pobunjeničkom ratovanju. Zapravo, od nedavno se njime koristi i u borbi protiv pobunjenika. Rastura u usporedbi s Humveejem.“

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Hilux je očito vrlo izdržljiv kamionet koji se pokazao koristan lako naoružanim terorističkim specijalnim snagama.

Kamionet je „brz, jednostavan za upravljanje, može nanijeti opak udarac [kada je naoružan] 50-kalibarskom [strojnicom] koja s lakoćom probija vojničke pancirke, kao i lako naoružana vozila,“ rekao je za Newsweek Alastair Finlan, specijalist za strateške studije na britanskom Sveučilištu Aberystwyth.

Hiluxi su također otporniji na trošenje nego obična vozila. Godine 2006. britanska je televizijska emisija Top Gear provela eksperiment koji to pokazuje.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

„Producenti emisije kupili su 18 godina stari Hilux dizel s prijeđenih 306 000 kilometara za 1500 dolara,“ napisao je Somaiya u časopisu Newsweek.

„Zatim su se njime zabili u stablo, potopili ga u oceanu na pet sati, bacili ga s visine od nekih 3 metra, pokušali ga smrskati karavan prikolicom, njime probili montažnu zgradu, pogodili ga kuglom za rušenje i zapalili ga.

„Naposljetku su ga postavili na vrh 73 metra visoke zgrade koja je potom uništena kontroliranim rušenjem. Kad su ga iskopali iz ruševina, sve što im je trebalo da ga ponovo pokrenu bili su čekići, francuski ključevi i sprej WD-40. Nisu im čak trebali ni rezervni dijelovi.“

isis toyota

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Kamionet je toliko popularan među militantima da se već desetljećima usko povezuje s njima.

„Na skeniranim fotografijama gerilskog i pobunjeničkog ratovanja diljem svijeta tijekom posljednjih četrdeset godina možemo primijetiti široki utjecaj Toyote – Hilux se prvi put pojavio u kasnim 60-ima,“ piše Somaiya za Newsweek.

„Somalijski gusari s puškama vise iz Hiluxa na ulicama Mogadišua,“ izvijestio je list The New York Times 2009., ističući kako je Hilux za ove gusare „omiljeno vozilo.“

„Rulja od nekih 20 sudanskih boraca podiže ruke iz stražnjeg dijela Hiluxa 2004. 2000. se pakistanski militanti voze u njima kroz gomilu, s podignutim puškama. Popis se nastavlja. Nikaragva, Etiopija, Ruanda, Liberija, Demokratska Republika Kongo, Libanon, Jemen, Irak – čak i američke specijalne snage na nekima od svojih misija voze Toyote Tacoma (zdepastija američka verzija Hiluxa).“

Hilux je model kamioneta marke Toyota koji se prodaje izvan SAD-a, a sličan je američkoj marki Tacoma, objasnili su na ABC-ju. Prema njihovom izvještaju, ovi su kamioneti „postali stalna slika u videima ISIS-ovih kampanja u Iraku, Siriji i Libiji, s prtljažnicima natovarenim teškim oružjem i kabinama natrpanim teroristima.“

Militanti iz ISIS-a u svojim videima koriste i nove modele, kao i starije verzije Hiluxa. Automobili marke Toyota Land Cruiser također se pojavljuju u ISIS-ovoj propagandi.

Ed Lewis, Toyotin direktor za javne politike i komunikacije u Washingtonu, izjavio je za ABC da je Toyota „obavijestila Američko ministarstvo financija o svojim lancima opskrbe na Bliskom istoku i svojim postupcima zaštite integriteta lanca opskrbe“ te da tvrtka ima „strogu politiku protiv prodaje vozila potencijalnim kupcima koji bi ih mogli koristiti ili mijenjati u svrhu paravojnih ili terorističkih aktivnosti.“
Neke od Toyotinih vozila koje trenutačno posjeduje ISIS je označio znakom „kalifata“, ili Islamske države koju je ova teroristička skupina stvorila preuzevši kontrolu nad teritorijem na Bliskom istoku.

Hilux je toliko popularan među ISIS-ovim borcima da je do sada postao „gotovo dijelom ISIS-ovog branda“, izjavio je za ABC Mark Wallace, bivši američki veleposlanik u Ujedinjenim narodima i izvršni direktor Projekta protiv ekstremizma (engl. Counter Extremism Project).

„U gotovo svakom ISIS-ovom videu prikazuje se vozni park – konvoj Toyotinih vozila, što je za nas vrlo zabrinjavajuće,“ rekao je Wallace.

ISIS-ova je propaganda do sada bila toliko uspješna da je satirična emisija „Saturday Night Live“ ranije ove godine napravila parodiju odnosa između Toyote i ISIS-a:

Početak skeča sličan je reklami zaToyotu koja pokazuje oca koji vozi svoju kćer, koja se nakon srednje škole pridružila vojsci, u zračnu luku u Toyotinom Camryju.

U SNL-ovoj verziji, kći izađe iz tatinog Camryja i otrči do kamioneta marke Toyota punog militanata.

Što se tiče toga na koji način teroristi na Bliskom istoku dolaze do Toyotinih kamioneta, tvrtka je izjavila da je vozila nemoguće pratiti.

Brigadni general Saad Maan, glasnogovornik iračke vojske, rekao je u izjavi za ABC da Hiluxi najvjerojatnije dolaze od posrednika koji ih krijumčare u zemlju.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.