Spolni i društeni odgoj nije prilagođen ponudi besplatnog i dostupnog seksualnog sadržaja na internetu, što može dovesti do porasta seksualnih uznemiravanja.
Već se kod petogodišnjaka mogu primijetiti oblici seksualiziranoga jezika i ponašanja u razredu, rekli su učitelji za Guardian.
Učitelji osnovnih i srednjih škola ocijenili su spolni i društveni odgoj (sex and relationship education – SRE) koje se nudi djeci – kao neadekvatan u odnosu na onaj koji su opisali da je potreban preko Guardianove internetske podstranice koja okuplja učitelje.
Svakodnevni primjeri iz razreda kojima svjedoče pokazuju kako se učitelji, unatoč nastojanjima, ne nose uvijek najbolje sa seksualnim uznemiravanjem, zlostavljanjem i ostalim oblicima seksualnog nasilja kod djece.
Jedan je učitelj iz osnovne škole u Mereysideu prijavio niz uznemirujućih situacija u razredu, kao npr. kada su desetogodišnjacima preko društvenih mreža slane eksplicitne fotografije, te seksualne napade između dvaju sedmogodišnjaka. Jedan je učitelj u srednjoj školi, koji je radio u Londonu i Humbersideu, tijekom sedmogodišnjega rada prijavio “nekoliko seksualnih napada i moguće silovanje”.
Na desetke se učitelja javilo u redakciju Guardiana i reagiralo na temu seksualnog nasilja u školama, kratko prije nego su vladini odbori zatražili detaljnija istraživanja o tom problemu.
Istraživanje je započelo nakon studije koja je pokazala kako mnoge incidente učitelji uopće nisu prijavili, dok su neke ignorirali. Očekuje se da će se istraživanjem ponovno potaknuti rasprava o obaveznom seksualnom obrazovanju, koje je prošle godine vlada odbila unatoč velikoj podršci javnosti.
Učitelji su za Guardian podijelili zabrinutost s onima koji su svjedočili zahtjevu da se već četverogodišnjacima govori o seksu i zlostavljanju, kako bi se riješio problem seksualnog zlostavljanja u školama – koje je kao tempirana bomba.
Učiteljica u Merseysideu, koja u školi radi već dvadeset godina, uvjerena je kako je pristup internetu bez roditeljske zaštite djelomično odgovoran za seksualizaciju djece.
Pod uvjetom da ostane anonimna kako bi zaštitila djecu, učiteljica je nastavila: ”Kao učiteljica u osnovnoj školi zgrožena sam porastom seksualnog jezika i ponašanja već kod petogodišnjaka. Nerecenzirano pristupanje internetu te računalne igrice neprilagođene dobi djeteta izlažu djecu sadržajima s kojima se još ne znaju nositi niti ih mogu razumjeti. Mnogi roditelji uopće ne znaju što se događa.”
Jedna je učiteljica rekla: “U šezdesetim i sedamdesetim godinama djeci je dadilja bio TV, dok je sada to internet, a to je opasno područje. Djeca su ostavljena sama uz pristup internetu. Tako su im dostupni sadržaji kojima ne bi trebali biti izloženi, i još k tome bez prisustva roditelja koji bi ih mogli podučiti kako sigurno surfati.”
Primijetila je kako neprimjeren seksualni jezik i ponašanje polako postaje svakidašnji način ponašanja i razgovaranja.
“Bilo je slučajeva kada su desetogodišnja djeca bila aktivna na društvenim mrežama, te preko njih primala eksplicitne fotografije. Svjedočili smo i seksualnim napadima u kojima su sudjelovala dva sedmogodišnjaka. Jedan od njih je rekao kako je oponašao nešto što je vidio na televiziji. Čula sam dječake koji govore ‘Daj da ti dotaknem cice’”, uz zgrožene poglede druge djece. Često se koristi riječ “gej” kako bi se nekoga uvijedilo. Čula sam i dječake od 5 ili 6 godina kako razgovaraju o umjetnim penisima.”
Seksualno obrazovanje primjereno dobi djeteta je ključno, tvrdi, i trebalo bi započeti u osnovnoj školi. “Ne možete vratiti duha u bocu, no djecu treba naučiti što je prihvatljivo, a što ne.”
Učitelji kažu da je socijalna edukacija koja podrazumijeva poštivanje drugoga te zdravi međusobni odnosi pala u drugi plan jer se od učitelja primarno očekuje da ostvaruju dobre akademske rezultate, što je u mnogim školama dovelo do uznemirujućih posljedica.
Jedan srednjoškolski učitelj koji je radio u Humbersideu i Londonu kaže: “Tijekom sedmogodišnjeg rada, bilo je nekoliko situacija ozbiljnijih seksualnih napada, uključujući i moguće silovanje. Podrazumijevalo se da se o tome otvoreno ne govori među zaposlenima, čime se, moguće, dopustilo da se napadi nastave. ”
Izrazio je zabrinutost nakon što je jedna 14-godišnja djevojčica u njegovom razredu izjavila da ju je silovao prijatelj iz razreda. Drugom je prilikom jedna učenica optužila dvojicu dječaka da su je prisilili na seks u kabinetu za kemiju. Taj je incident, kaže učitelj, bio tretiran kao “tinejdžerska zaigranost”. Smatra kako niti jedan od navedenih incidenata nije bio prikladno tretiran.
“Apsurdno mi je da djevojka koja izjavi da je silovana mora izaći iz razreda. Na kraju je morala napustiti školu i otići u drugu. To me prilično uznemirilo. Trebali bi postojati pravilnici prema kojima bi škole morale postupati u slučaju seksualnih incidenata.”
Prema istraživanju BBC-a prošloga rujna, u britanskim je školama prijavljeno 5.500 seksualnih napada u razdoblju od tri godine, uključujući i silovanja. Istraživanje koje je 2014. provela jedna ženska organizacija koja okuplja djevojčice i djevojke od vrtića do fakulteta, 59 posto mladih žena u dobi od 13-21 godine doživjelo je u godini prije istraživanja jedan od oblika seksualnog uznemiravanja u školi ili na fakultetu. Zamjenik ravnatelja škole u Manchesteru izjavio je za Guardian da djeca trebaju dodatno vodstvo zbog sve veće zastupljenosti i dostupnosti internetske pornografije.
Zamjenik nadalje kaže: “Živimo u drugačijem svijetu. U školi dan prođe u trenu, sve se odvija od zvona do zvona. Iako znamo da je dodatna edukacija važna, ipak trebamo podršku da ju dobro odradimo. Osnova poštivanja osobe drugoga spola i zdravih međusobnih odnosa trebala bi biti dio kurikula. Naš je zdravstveni odgoj (Personal, Social and Health Education) skinut s rasporeda prema kojem se trebao odvijati redovno jednom tjedno ili jednom u dva tjedna. Sada je na rasporedu samo šest dana u godini. To nije dovoljno. Kada bi djeca dobivala ocjene iz ponašanja i toga kako se odnose jedan prema drugome, kao što dobivaju ocjene iz matematike ili engleskog, našlo bi se u rasporedu i za to vremena.”
Vijeće državne policije u svom je izvješću za istraživanje vladinih odbora istaknulo dostupnost internetske pornografije te i izostanak spolnog i društvenog odgoja u školama kao glavni razlog promjene ponašanja mladih ljudi.
Jedna od zamjenica voditelja zdravstvenog odgoja iz Lincolnshirea izjavila je za Guardian da joj je 95 posto sedmogodišnjih dječaka iz jednog razeda reklo da su gledali pornografiju na internetu.
Još je jedna učiteljica, koja radi u državnoj srednjoj školi za djecu s problemima u ponašanju – koja su isključena iz regularnih škola – opisala svoj posao kao “igru povlačenja užeta”. Smatra da bi za djecu u njezinoj školi i općenito za osjetljiviju djecu zdravstveni odgoj trebao biti jednako zastupljen kao i matematika i engleski. “Naša su djeca obilježena kao osjetljiva zato što su bila u bandama ili dolaze iz problematičnih obitelji. U njihovim je životima puno nasilja. Nastojimo ih podučiti poštivanju drugih, ali to je teško ako imamo samo jedan sat tjedno na raspolaganju. Trebamo još barem jedan sat u tjednu.”
“U našoj se školi vodi stalna borba između toga da prođu ispite i upišu studij i toga da ih podučimo životu i kako živjeti u zdravoj vezi. To je tužno, jer upravo su oni ti koji zdrave odnose najviše trebaju.”
Tekst se nastavlja ispod oglasa