3. lipnja 1607. Zagreb – oci isusovci udarili temelje školstvu u Hrvatskoj!

Foto: Roberta F / wikimedia commons

Na današnji dan davne 3. lipnja 1607. otvorena je u Zagrebu prva gimnazija u Hrvatskoj. 

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Pokrenuli su je isusovci, a nalazila se na današnjem Trgu Katarine Zrinske u Zagreb. To je susjedni trg Markovom trgu gdje je nedavno održan koncert M.P. Thompsona povodom Hoda za Život, a na kojem su isto tako brojni sudionici Hoda uživali u glazbi našeg najpopularnijeg glazbenika!

 

Prilično je nepoznate ključna i temeljna uloga Katoličke Crkve u osnivanju institucija gimnazija i sveučilišta u Europi, te je dugo zatajinvanja nakon prosvjetiteljstva, oduzimajući Katoličkoj crkvi priznanje i činjenicu da je upravo ona udarila temelje Europi kakvu znamo. Osim toga, ta činjenica je namjerno skrivana u cilju diskreditacije i prikazivanja navodne zaostalosti Crkve, koja je u stvari bila nositelj razvoja znanosti i školovanja, i u Europi i u Hrvatskoj.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Europa kakvu znamo, kao središte svijeta, iz koje su ljudi odlazili drugdje donositi svjetlo obrazovanja, kulture, znanosti i etike stvorena je na kršćanskim temeljima posljednjih 2000 godina.

Isusovci su došli u Zagreb prethodne godine (1606.), a prostorije u koje su smjestili gimnaziju prije su pripadale napuštenom dominikanskom samostanu. Za opremanje prostorija gimnazije pobrinula se gradska općina i ban Ivan II Drašković. Priloge su dali i privatni darovatelji, naročito velikaške obitelji. Na dan otvorenja gimnazije izvedena je prva dramska predstava “Actio comica” na latinskom jeziku. Već u prvoj godini upisano je čak 260 učenika.

Nastava je bila organizirana prema poznatom isusovačkom „Ratio adaque institutio studiorum Societatis Jesu“ iz 1599. U zagrebačkoj su se gimnaziji tijekom godina školovali vodeći hrvatski umovi, primjerice Tituš Brezovački, Janko Drašković, Vatroslav Lisinski, August Šenoa, Vatroslav Jagić, Ivan Kukuljević-Sakcinski, Ante Starčević, Miroslav Krleža, Izidor Kršnjavi, Ivan Krstitelj Tkalčić, Tadija Smičiklas, Antun Gustav Matoš, Stjepan Radić, Dragutin Domjanić i još mnogi drugi.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Svoju drugu gimnaziju u Hrvatskoj isusovci su otvorili u Dubrovniku 1619. godine.

 

Katolička Crkva – temelj i osnivač modernog obrazovanja

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Za razliku od većine velikaša i moćnika (čitaj političara) tijekom povijesti, upravo je Katolička Crkva najviše brinula o obrazovanju i razvoju sustava gimnazija i sveučilišta. Ova nepobitna činjenica dugo se skrivala od javnosti pod naletima raznih ideologija od prosvjetiteljstva i Francuske revolucije, pa kasnijih građanskih revolucija 19. stoljeća, kao i modernih ideologija 20. Stoljeća od kojih su tu nepobitnu činjenicu najviše skrivali nacizam i komunizam kao protivnici i progonitelji Katoličke Crkve.

Jedna od velikih zasluga Katoličke Crkve tijekom „mračnoga srednjeg vijeka“ – kako ga neznalice i protivnici Crkve nazivaju – je i uvođenje sustava sveučilišta. „Sveučilište je bila potpuno nova pojava u povijesti Europe. U staroj Grčkoj ili Rimu nije postojalo ništa slično. Institucija koju danas prepoznajemo, zajedno s njezinim fakultetima, kolegijima, ispitima, diplomama, kao i razlikovanje preddiplomskoga i diplomskog studija, nastala je upravo u srednjovjekovnome svijetu.

Crkva je razvila sustav sveučilišta zato što je, prema riječima povjesničara Lowrieja Dalyja, ona bila ‘jedina institucija u Europi koja je pokazivala neprestano zanimanje za očuvanje njegova znanja’“. Crkva ne samo da je osnovala sveučilište, nego je i sustavno radila na njegovoj autonomiji. Ona je „dodjeljivala povelje, branila prava sveučilišta, štitila studente od nepoželjnoga upliva nesklone im vlasti (…) dopuštala i poticala snažne i nesputane akademske rasprave karakteristične za sveučilište. Na sveučilištima, a ni drugdje, nijedna druga institucija nije toliko radila na promicanju širenja znanja koja što je to činila Katolička crkva“, svjedoči izvanredno djelo „Kako je Katolička Crkva izgradila zapadnu civilizaciju“

Suprotno raširenome stereotipu kako je Katolička Crkva u „mračnome srednjem vijeku“ negirala važnost razuma, razum je upravo na srednjovjekovnim sveučilištima ustoličen „kao konačni posrednik u najučenijim raspravama i polemikama. Skolasticima uronjenima u sveučilišno okruženje bilo je poprilično prirodno s pomoću razuma ispitivati ona područja koja još nisu bila istražena, kao i raspravljati o mogućnostima kojima se ljudi ranije nisu ozbiljno bavili“, nastavlja autor knjige.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.