(FOTO) Dr. sc. Sanja Nikčević o smislu svog literarnog mozaika ‘Slike Domovinskog rata’: ‘Pravo na povratak katarzi!’

Foto: Snimka zaslona

Kruna dvadesetogodišnjeg istraživanja teatrologinje dr. sc. Sanje Nikčević knjiga je ‘Slika Domovinskog rata u hrvatskom kazalištu’, koja je početkom rujna predstavljena u Matici hrvatskoj, javlja HRT.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Teatrološki iznimno važna, no slabo obrađena tema, već je dva desetljeća pod budnim okom naše ugledne teatrologinje i profesorice na osječkoj Umjetničkoj akademiji. Ratne i poratne drame istraživala je u razdoblju od 1990. do 2016. i ukoričila ih u čak 4 knjige – kao prvo takvo sveobuhvatno istraživanje.

> (FOTO) Završeni Dani kršćanske kulture: Sanja Nikčević dobitnica nagrade “Andrija Buvina”

Jedna od priča koje bilježi knjiga dr. sc. Sanje Nikčević vodi čitatelje u Zadar 1993. godine: komad o svećeniku i njegovoj domaćici bio je spreman za premijeru, no umjesto snimljenog zvuka – glumci su imali realističnu tonsku pozadinu.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

“To su bile bombe – oni su imali probe pod pravim bombama”, ističe Sanja Nikčević koja je u knjizi nabrojila i proučila 127 hrvatskih ratnih i poratnih drama.

“Kazalište je tijekom rata bilo od životne važnosti, napominje dr. sc. Nikčević dodajući da su u Osijeku, Zadru, Dubrovniku i Vukovaru živote riskirali i kazalištarci i publika.

“To su radili zato što su kazalište doživljavali kao svetište, kao zaklon, i kao otpor tom zlu koje dolazi i kao simbol normalnog života kojemu žele pripadati”, komentira dr. sc. Nikčević.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

“Znali su to i agresori te ciljano napadali kazališta”, dokazuje dr. sc. Nikčević. Nakon rata situacija se mijenja. Katarzu na daskama koje život znače zamijenili su trendovi.

> Dr. sc. Sanja Nikčević: ‘Kazalište glavne struje ima glavne medije i novac, ali je izgubilo publiku!’

“Slika rata je govorila da nema rata, da nema ratne drame, da nema dobre ratne drame, a onda su počeli nametati slike generalnog zla i nakon 2000. godine sliku hrvatske krivice”, analizira dr. sc. Sanja Nikčević.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Iako u protekla dva desetljeća ratnih i poratnih drama imamo junaka, čak i žena, doduše kao slabih karaktera – nema nas kao naroda pobjednika.

“To je najgore u toj priči: nisu hrabri, nego samo slijede europske trendove koji se nakon homofobije i rasizma odnose i na nacionalizam, što se lijepo uklopilo u te trendove”, napominje Nikčević.

“Danas je teško izdati jednu knjigu, a kamoli njih četiri. Dobili smo s tim istraživanjem jednu lijepu, evidentiranu i argumentiranu sliku svega onoga što je u to doba nastajalo, a dobili smo i vrednovanje tih drama”, ocjenjuje urednik knjige Božidar Petrač.

Gost iznenađenja na promociji knjige Mario Filipi izveo je monodramu ‘Kako glumiti normalnog čovjeka’, koji to radi i kada ne glumi.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Invalid Domovinskog rata oduševio publiku izvedbom svoje monodrame na Festivalu kršćanskog kazališta

> Hrvatski ratni vojni invalid Mario Filipi: ‘Možda bi nekima bilo zabavno da osim ruke i noge nemam ni mirovinu’

“Ruke nema, a tako ni noge, i u tome je cijeli štos jer sam se ja trudio koliko god sam mogao da funkcioniram kao ranije – i to je smisao i ideja cijele predstave”, objašnjava autor monodrame i dragovoljac Domovinskog rata Mario Filipi.

Ideja, pak, i smisao tog literarnog mozaika “Slike Domovinskog rata” je, kako za kraj poručuje njegova autorica: “Pravo na povratak katarzi!”

Iz recenzije akademika Borisa Senkera:

‘Sanja Nikčević u svojoj knjizi Slika Domovinskog rata u hrvatskom kazalištu 1990. – 2016. Od svetišta do nametnute krivnje bavi se teatrološki iznimno važnom i dosad vrlo slabo obrađenom temom jer su se rijetki autori njome bavili tek parcijalno. Stoga je ovo jedino sveobuhvatno istraživanje hrvatskoga kazališta u Domovinskom ratu i drame na temu Domovinskoga rata, nezaobilazno u svim daljnjim bavljenjima tom temom, ali i inspirativno za daljnja istraživanja.

Autorica to radi sustavno, a analiza ovako široka korpusa provedena je znalački, metodološki i znanstveno temeljito. Uz neupitnu stručnost i spisateljsku kompetenciju, rukopis je vrjedniji jer njime zaključuje svoje petnaestogodišnje istraživanje.

Pritom je hipoteza koju je autorica postavila i po kojoj kazalište u reakciji na stvarnost ima i svoju etičku funkciju i odgovornost, što se najbolje vidi upravo u drastičnim situacijama poput rata – dokazana.’

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.