U srijedu, pred zatvaranje burze, dionica Tesle je vrijedila 305 dolara, a u četvrtak ujutro je odmah na otvaranju pala na 279 dolara, da bi u jednom trenutku skliznula do 276. Kasnije se tijekom dana blago oporavila, no i dalje se kreće oko 280. Tako nagli pad prouzročila je glupa i neoprezna, najblaže rečeno, izjava Elona Muska, osnivača i CEO-a kompanije, koji je poručio ulagačima da ne kupuju dionice Tesle, ako se boje naglih promjena vrijednosti te dionice na tržištu – i mnogi od njih su ga očito poslušali, što je rezultiralo velikim padom dionica od preko osam posto.
Taj pad također dolazi ubrzo nakon što je Musk odbio odgovoriti na pitanja analitičara ubrzo nakon što je izvijestio da je tvrtka još jednom spalila milijardu dolara gotovine u jednom kvartalu. Tesla navodno sad ima samo 2,1 milijarde dolara gotovine a godinu su počeli s 3,1 milijarde dolara. Tvrtka je objavila plan restrukturiranja poslova navodeći: “Broj ugovora koje imamo s trećim stranama je izvan kontrole”, te najavivši znatno reduciranje tih ugovora.
“Nitko više ne vjeruje Musku”
Musk je ostao čvrsto pri tome da tvrtka ove godine neće podizati novi kapital, navodeći kako to ne želi. No mnogi sumnjaju u tvrdnje predsjednika Uprave, uključujući Ben Kalta, analitičara kompanije Robert W. Baird & Co., koji je izjavio: “Sad nitko više to ne vjeruje. Njegov pristup očito nije dobro prošao. ”
Teška vremena za Teslu traju već neko vrijeme, i sad već svi pišu o mogućnosti kolapsa jedne od financijskih najvrjednijih korporacija na svijetu. No kad sam pred deset mjeseci dana prvi put pisao o mogućnosti bankrota Tesle, Tesla je čak i u SAD, a naročito u Hrvatskoj, još uvijek smatrana simbolom genijalnosti i uspjeha.
Ali pogled na brojke je govorio nešto posve drugo već tada, kad je dionica bila blizu 400 dolara. Unatoč tome što Tesla u 14 godina postojanja nikad nije ostvarila operativni profit, ona i dalje tržišno vrijedi dva puta više nego Ford, koji je lani proizveo 6 milijuna auta uz čisti profit od 7,6 milijardi dolara. Istovremeno, Muskova Tesla je lani napravila 100.000 auta uz čisti gubitak od oko dvije milijarde dolara – i gubici nikako da se počnu smanjivati, samo rastu!
Tesla koristi istu tvornicu koju su prije njega koristili GM i Toyota – koji su s manje radnika, prije nekoliko desetljeća, u toj istoj tvornici proizvodili nekoliko puta više automobila, čak 450.000 godišnje. Musk ima ozbiljnih problema s organizacijom proizvodnje u kojoj nema iskustva, za razliku od industrijskih divova koji na tome rade već sto godina. Unatoč tome, on je obećavao da će tamo proizvoditi godišnje pola milijuna automobila – da bi stvar završila potpunim fjaskom: u zadnjem kvartalu prošle godine ostvarili su rekordne gubitke od blizu milijardu dolara.
Loš poslovni model
Već pred godinu dana postali su sve glasniji oni koji su uočili nelogičnosti u Teslinom poslovnom modelu, odnosno to da je on biznis s automobilima gradio na prinicipu sličnom “piramidalnoj shemi”: cijena dionica je rasla jer su svi Musku skloni analitičari tržišta, kad bi se pojavile sumnje u mogućnosti Tesle da ikad posluje pozitivno, upirali prstom u pola milijuna nardužbi za Tesline automobile.
Malo tko je uočio da zapravo ne postoji pola milijuna narudžbi, da je Tesla dao mogućnost ljudima da uz polog od samo tisuću dolara – i to tisuću dolara koje mogu povući bilo kad! – rezerviraju sebi primjerak Modela 3. Većina onih koja je to uradila nikad nije namjeravala kupiti auto – nego zaraditi na preprodaji auta kojeg se čeka dvije godine, i koji je kao takav kao “rabljeni s 0 km” nekoliko tisuća dolara skuplji od službene cijene. Takve špekulacije na tržištu su česta praksa, naročito kod luksuznih auta poput posebnih modela Ferrarija koji u pravilu više vrijede kao rabljeni nego kao novi.
Musk je jasno znao da kad da takvu ponudu da će ljudi masovno uplatiti relativni sitniš kojeg uvijek uostlaom mogu dobiti natrag bez penala – u nadi da će zaraditi na preprodaji svoje Tesle, ali i da će time stvoriti iluziju o narudžbama te temeljem njih dizati novac od ulagača koji vjeruju u profitabilnost projekta.
Musk se previše zaigrao s tuđim novcem?
No to se sad počelo urušavati, a Musk je počeo gubiti živce. Na telefonskoj konferenciji u srijedu navečer, kao odgovor na pitanje o kapitalnim zahtjevima Tonija Sacconagha iz “Sanchez Bernsteina”, Musk je rekao: “Dosadna, glupa pitanja nisu cool, Slijedeći?”. To je jako loše odjeknulo, a Musk se idućeg dana branio kako to “nisu pravi ulagači nego oni koji namjerno takvim pitanjima žele srušiti vrijednost kompanije”.
Čini se da se Musk sve više gubi: mijenja organizaciju proizvodnje s horizontalne na vertikalnu, mijenja sam način proizvodnje s posve automatiziranog na klasični, jer mu ideje jednostavno nisu rezultirale željenim učinkom, a istovremeno automobilski tisak baš i nema lijepih riječi za kvalitetu izrade modela 3 iako službeno Tesla ne ustupa aute na testiranje. Car and Driver se ipak domogao jedne Tesle 3 i napisao kako je Tesla zbog nekonzistentnih razmaka među dijelovima karoserije i hrpe loše namontiranih dijelova među najgore sastavljenim autima koje pamte. Usto su spomenuli i da su i cijena i domet daleko od obećanih.
Prodavanje priče umjesto automobila
Musk je možda marketinški genij, ali ne i genij za organizaciju proizvodnje poput Henry Forda. Musk zna prodati priču, ali pitanje je zna li napraviti automobil koji će se moći prodati za više novca nego što košta njegova proizvodnja. A pravi problemi tek dolaze – od 2020. na tržište električnih automobila dolaze Mercedes, BMW, Porsche, svi u segmentu gdje Tesla sad nema konkurencije. Ako sad ne mogu poslovati pozitivno, kad nema konkurencije, što će tek biti kad konkurencija dođe?
I ne samo to, nego svi ostali igrači mogu gubitke na električnim automobilima – a trenutno proizvesti velikoserijski električni auto uz dobit nije realno moguće – pokriti na komercijalnim vozilima, Toyota gubitke na Priusima pokriva na Corollama, Chevrolet gubitke na Voltu pokriva na kamiontima, a Tesla nema takav “joker”.
Da bude gore, Muskova tvrtka bila je prisiljena opozvati pola automobila koje su ikada proizveli. Prošlog mjeseca, Moody’s je smanjio rating tvrtke i općenito je izrazio negativnu procjenu Tesline kreditne sposobnosti zbog “vjerojatnosti da će Tesla morati pribjeći velikim i kratkoročnim povećanjima kapitala kako bi platila dospjele obveze i izbjegla manjak likvidnosti.” A ni brojne tužbe radnika i nesreće Teslinih automobila s autopilotom sigurno nisu pomogle.
No pravi problem bi moglo biti podizanje novog kapitala u današnjoj situaciji, kad Tesla vrijedi tek dvije trećine onog koliko je vrijedila prije godinu dana s tendencijom pada. Jer, jedna je stvar dokapitalizirati s 10 milijardi dolara tvrtku koja vrijedi 60 milijardi dolara, a posve druga istim iznosom dokapitalizirati tvrtku koja vrijedi 20 milijardi. A svi analitičari su složni – Musku će trebati još novca, trebat će mu ga mnogo, i trebat će mu brzo. No sve je manje onih koji su spremni dugoročno uložiti: većina kupuje dionice samo radi “short sellinga” – klađenja na pad vrijednosti dionice.
Tekst se nastavlja ispod oglasa