Mislilo se da će je zadesiti ista sudbina kao VHS ili telefonske govornice, ali mala i neugledna audio kaseta nije rekla svoju zadnju riječ.
Dobro poznata svima koji su odrasli u 80-im i 90-im godinama prošlog stoljeća, kaseta uživa u neobičnom ‘comebacku’ jer mnogi poznati izvođači, poput Taylor Swift, Jay-Z-ja ili Lane Del Ray ponovo izdaju albume na vrpci.
I to je razlog što je nekoliko profesionalaca glazbene industrije pokucalo na vrata male francuske tvrtke Mulann, specijalizirane za proizvodnju magnetskih traka. Razlog: globalne zalihe audio vrpci bile su oštrom padu.
Suočene s CD-om, a onda i ‘streamingom’, audio kasete gotovo su nestale su iz prodavaonica. Ono malo što ih je ostalo bilo je rezervirano za staromodne ljubitelje strane A i strane B.
Mulann je proizvodio magnetske trake za vozne karte za podzemnu željeznicu ili za kartice na naplatnim kućicama, ali audio kasete nikada. Općenito u Francuskoj nijedna kaseta nije proizvedena 20 godina.
Međutim, tvrtka je objeručke prihvatila novu situaciju na tržištu.
Glavni direktor Jean-Luc Renou uvjeren je da u današnjem glazbenom svijetu ima mjesta za analogni zvuk.
“Uzmite na primjer grijanje. Imate radijatore, ugodno je, digitalno je, ali uvijek je lijepo zapaliti dobru vatru u kaminu”, kazao je.
“Zadovoljstvo nam je cilj”, napominje, “a to je kaseta ili vinil”.
Kemijsku formulu su znali i prije, a kada su riješili neke tehničke probleme, proizvodnja je krenula. U kasetu od 60 minuta, stavljaju 89 metara trake.
Kasete, namjerno u retro crno-narančastom dizajnu, koštaju 3,49 eura po komadu. Mjesečno ih se proizvodi na tisuće, a 95 posto namijenjeno je izvozu, rekao je komercijalni direktor Theo Gardin, koji je s 27 godina premlad da bi iskusio zadovoljstvo, ili bol, slušanja kaseta čije će se trake prije ili kasnije zamrsiti pa ih je trebalo raspetljavati olovkom. Ili prstom.
Mulann se u poslu s kasetama pridužila i tvrtka National Audio Company iz američkog Springfielda.
“Ima dovoljno posla za obje tvrtke”, kaže Steve Stepp, sin osnivača kompanije koja postoji pola stoljeća.
Prodaja kaseta porasla je 23 posto na američkom tržištu prošle godine, sa 178 tisuća na 219 tisuća primjeraka.
Nije to ništa prema 246 milijuna prodanih albuma na kaseti 1994. godine, ali nije niti malo s obzirom da se format do prije koje godine smatrao mrtvim.
“Kao staromodni tip, ne želim zamišljati svijet bez analogne glazbe”, kaže Stepp. “Svijet oko nas je analogan, naše su uši analogne”.
“Digitalne snimke su jako čiste i oštre, ali nemaju harmonije. Zapravo, to su digitalne slike audio snimaka”, zaključio je.
Tekst se nastavlja ispod oglasa