Mađarska je zainteresirana za investicije u luku Kopar kako bi se povećao njen kapacitet, ali bi u to trebalo uključiti veći broj srednjoeuropskih država, možda čak i Rusiju, iznio je u razgovoru za ljubljansko “Delo” od srijede zamjenik mađarskog ministra vanjskih poslova Laszlo Szabo, koji ovih dana boravi u Sloveniji.
Szabo boravi u posjetu Sloveniji radi priprema zajedničke sjednice dviju vlada na kojoj će se govoriti o suradnji u prometu i energetici, a koja je planirana za kraj idućeg mjeseca.
U javnosti se tim povodom pojavila informacija da slovenska vlada Mađarima nudi dugogodišnju lučku koncesiju u Kopru u zamjenu za kredit od 100 milijuna eura, koji bi se uložio u jačanje kapaciteta luke i njenog konkurentnog položaja prema drugim lukama u Jadranu. Riječ je o gradnji drugog kolosijaka željezničke pruge od Kopra do Divače, investiciji teškoj 1,4 miliijarde eura.
“Mađarska vlada poručuje da je zainteresirana za tu prugu, a za razvoj projekata oko luke Kopar bila bi spremna investirati i znatno više od 100 milijuna eura, ali pod uvjetom da postignemo dogovor koji bi bio u obostranom interesu”, kazao je Szabo za vodeći slovenski dnevnik.
Modernizacijom pruge Kopar bi svoje kapacitete prekrcaja kontejnerskog tereta povećao za 50 posto, što je zanimljivo Mađarskoj s kojom luka realizira deset posto svog kontejnerskog tereta, a uz Mađarsku se kao potencijalni ulagači u prugu, koja bi se gradila oko 10 godina, traže u Austriji, Češkoj, Poljskoj i Slovačkoj. Sve su to zemlje koje pomorski gravitiraju prema Jadranskom moru, u koje teret s Dalekog istoka stiže i do tjedan dana brže nego u Rotardam iili Hamburg.
“Za investiranje u željezničku prugu prema Kopru zainteresirano je više država, a srednjeročno bi se u taj krug mogle uključiti Bjelorusija, Rusija i Ukrajina”, kazao je Szabo, ali nije otkrio pojedinosti o mogućnosti dogovora sa slovenskom vladom oko investitora i moguće koncesije u slovenskoj luci.
Szabo je prilikom posjeta Sloveniji u Ljubljani i Kopru razgovarao s ministrom prometa Peterom Gašperšičem.
“Predstavili smo mu financijski plan, a Mađarska je prema njemu vrlo otvorena”, kazao je Gašperšič, ali je dodao da nikakav konkretan dogovor do sada nije postignut i da će se razgovori nastaviti do zajedničke sjednice dviju vlada koja bi se trebala održati u drugoj polovici siječnja.
Gašperšič je rekao da novac za gradnju pruge, koja bi Kopar učinila još konkurentnijim i prometno povezanijim sa zaleđem i srednjom Europom, Slovenija očekuje od zainteresiranih država srednje Europe. One bi pomogle i u osiguranju privatnog kapitala te sredstava iz fondova EU-a. Sredstva za investicije prikupljat će se kroz posebno projektno poduzeće koje će osnovati slovenska vlada.
Lukom Kopar upravlja državno poduzeće temeljem trajne koncesije, a lani je za Mađarsku preko nje prebačeno 1,8 milijuna tona tereta. To je desetina od ukupnog tereta koji prolazi kroz jedinu slovensku komercijalnu luku.