HDZ: svi modeli su bolji od monetizacije autocesta

Član predsjedništva HDZ-a i predsjednik HDZ-ova Odbora za promet, pomorstvo i veze Oleg Butković te predsjednik HDZ-ova Odbora za financije Tomislav Ćorić danas su na konferenciji za novinare komentirali loše upravljanje državnim financijama te se složili kako je monetizacija autocesta najlošije rješenje Vlade.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Oleg Butković je naglasio kako Vlada pravda postupak monetizacije tezama kako je potrebno smanjiti javni dug, kako su Hrvatske autoceste i Autocesta Rijeka-Zagreb prezadužena društva i ne mogu vraćati svoje nepovoljne kredite i kako treba što prije zatvoriti te nepovoljne kredite.

Istaknuo jekako je smanjenje javnog duga „vrlo labavi argument jer je ova Vlada u tri godine povećala javni dug za negdje otprilike 50 milijardi kuna“.

„Ukupna vrijednost izgradnje autocesta koštala je oko 50 milijardi kuna Hrvatsku i koncesijska naknada koju očekujemo je negdje 20 milijardi kuna, koliko iznosi i ovogodišnji deficit državnog proračuna. Izgradili smo autoceste za 50 milijardi kuna, a za 40 posto vrijednosti njihove izgradnje ih dajemo nekome za vremenski period od 40 godina“, rekao je Butović i dodao kako je to „suludo“ jer koncesionari nakon izgradnje autocesta u svijetu i korištenja kojih 40 godina, vrate autocestu državi, a „kod nas je obrnuto“.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Napomenuo je kako HAC i Autocesta Rijeka-Zagreb jesu prezadužene tvrtke, no do toga je došlo radi nekih postupaka donijeti 2012. godine.

„2012. godine Vlada je donijela odluka da je 60 lipa po litri goriva, 40 lipa uzima HAC-ui i daje 20 lipa željeznici i 20 lipa Hrvatskim cestama. Znači, mi smo doveli u situaciju naše tvrtke da su nelikvidne i ne mogu vraćati kredite, a to je negdje milijardu i 300 milijuna kuna“, objasnio je Butković te dodao kako je „problem u 3-4 godine gdje glavnina duga dolazi na naplatu, a već 2019. i 2020. imamo pozitivne novčane tijekove“.

Kada je Vlada 2012. godine krenula u priču o monetizaciji, nije razmotrila ni jedan drugi model što je začuđujuće.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Na pitanje koje je rješenje HDZ-a, Butković je kazao kako postoje dva modela.

„Reprogram postojećih obveza sa restrukturiranjem tvrtki koje nije učinjeno (niti HAC-a, niti Autoceste Rijeka-Zagreb, a tamo ima puno prostora), a drugi model je, a koji Vlada nije ni razmotrila – javna rasprava, uključenje struke i središnje države. O monetizaciji se tek raspravlja. Izlaze pojedinosti ugovora, koji su modeli, a mogli su se i hrvatski građani i fondovi javiti…“, kazao je Butković te istaknuo kako su oba modela bolje rješenje od monetizacije.

Tomislav Ćorić kazao je pak kako je javnih dug u RH dostigao 75 posto BDP-a.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Kazao je kako je glavni problem „nepostojanje ekonomske politike i recesija u kojoj se nalazimo nekoliko godina“ te kako je zbog toga „svaki analitet problematičan“.

Ćorić rješenje vidi u adekvatnoj ekonomskoj politici, restrukturiranju poduzeća i strukturnim reformama u gospodarstvu.

Na pitanje kako komentira kritičko izvješće Europske komisije o makroekonomskoj ravnoteži, planu smanjenja rashoda i upozorenju na promjene reforme mirovinskog sustava, Ćorić je istaknuo kako je ovakvo izvješće, a koje će tek uslijediti, očekivano.

„Mirovinski sustav generirat će izuzetno visoke deficite onoliko dugo dok bude zaposlenost na tako visokoj razini. Mi smo trenutno prošli 300.000 nezaposlenih, a kroz nekoliko mjeseci ta će brojka vjerojatno biti oko 350.000, ukoliko ne dođe do nekih promjena. Rješenje je povećanje zaposlenosti. Ukoliko bi se broj onih koji doprinose sustavu povećao, samim time bi i deficiti bili manji. Moramo tražiti način kako da pokrenemo gospodarski rast u RH. Ova vlada to dosad nije učinila, znam da će sljedeća to učiniti“, napomenuo je Ćorić.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Butković je komentirao na zahtjev i izjavu ministra Hajdaša Dončića kako će izdvojen novac u tih 40 godina koristiti za razvoj željeznica i cesta, a koncesioniranjem bi se smanjio dug i oslobodio investicijski kapital za željeznice te kazao kako ni ne zna ministar kuda prolazo nova trasa nizinske pruge u Hrvatskoj jer su „oni 2012. godine odustali od toga i donijeli su odluku da idu u modernizaciju postojeće trase koja ide od Rijeke“.

„EU fondovi nam financiraju takav jedan projekt sa 85 posto sredstava, a upitno je da li modernizacija postojeće trake uopće zadovoljava kriterije i hoće li se uopće moći kandidirati takav jedan projekt, pritom misleći na tehničke karakteristike. Mi jesmo za razvoj, ali 2012. otkad je uzeto HAC-u 40 lipa i proslijeđeno 20 lipa – koji je rezultat toga?“, pita se Butković.

Ćorić se na upit novinara osvrnuo i na izjavu ministra Miranda Mrsića kako postoje „pozitivni trendovi u nezaposlenosti“.

„Ne dijelim mišljenje ministra Mrsića da je primijetio pozitivan trend nezaposlenosti. Pretpostavljam da je godišnja promjena iz srpnja i kolovoza ove godine ukazivala na pozitivan trend, no već mjesec rujan pokazuje snažan rast nezaposlenosti. S obzirom na činjenicu da je projekcija BDP-a za ovu godinu potvrđena i bit će u padu 0,6 – 0,8 posto, onda možemo očekivati da će konačan broj nezaposlenosti 31. prosinca biti i veći nego prošle godine“, zaključio je Ćorić.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.