Na jučerašnjoj sjednici Vlade premijer Plenković izvijestio je kako je prijedlog porezne reforme cjelovit i dogovoren s partnerima u Vladi, a na temelju sugestija socijalnih partnera i stručnjaka iz ministarstava. Kako je moguće da je postignut takav koalicijski sklad, u Studiju 4 HRT-a analizirao je Željko Kardum.
Kardum smatra kako sam termin “dogovoren s partnerima u Vladi” – nije dobar znak. Porezna reforma nije “dogovorna ekonomija” nego stručan posao. Funkcionirat će samo ako je cjelovita i beskompromisna. A to ne mogu dogovoriti niti znati političari nego stručnjaci. “No, prema starom dobrom hrvatskom običaju na samom kraju i ovaj put se uplela nestručna politika – i njihovi osobni, parcijalni interesi zbog predstojećih lokalnih izbora”, poručio je Kardum.
Naravno, dodao je – “modifikacije su tražili oni koji u cijelom projektu nisu ni sudjelovali. Konačni izgled onoga što ide u Sabor je rezultat političkih ucjena Mosta i jednog ‘tvrđeg’ dijela HDZ-a. To znači da su zbog lokalnih političkih i populističkih razloga napravljeni neki izuzeci. Pa je originalni prijedlog pojednostavljenja cijelog poreznog sustava, koji bi ga učinio transparentnim i prohodnim – okljaštren.”
“Mostovo inzistiranje na izjednačavanju PDV-a za kruh i mlijeko s ostalim proizvodima, smatra Kardum – djelovat će socijalno osjetljivo prema najranjivijim skupinama – samo na prvi pogled. Zapravo će od toga imati najveću financijsku korist najbogatiji koji kupuju specijalni finski kruh s tri vrste žitarica, a koji košta 20 kuna kilogram. Najsiromašniji će uštedjeti 20 lipa, a najbogatiji 3 kune. Nitko neće napisati da su najbolje pri tom prošli najbogatiji”, poručuje Kardum.
Drugi primjer je popuštanje iznajmljivačima i hotelijerima kojima je ostavljena stopa PDV-a od 13 posto, dok će ugostitelji, poput svih poreznih obveznika i smrtnika – plaćati 25 posto. U originalnom prijedlogu nije bilo nikakvih izuzetaka, a kako PDV hotelijerima uglavnom plaćaju stranci, nastojao se teret porezne presije svaliti na strance. Međutim, sad dolazi do političke i financijske nelogičnosti – u hotelskom kafiću stopa PDV-a bit će 13%, a u lokalnom kafiću 15 metara dalje – 25%. Ispada da je porezni teret sa stranaca prebačen na domaće.
Treći ustupak je porez na dohodak branitelja koji neće potpasti pod porez na prihod od dividendi ostvarenih od ulaganja Fonda hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata i članova njihovih obitelji. Četvrti ustupak je ustupak izdavačkom lobiju koji se izborio za ostanak povlaštene stope PDV-a u toj djelatnosti.
“Problem je što se već na prvom koraku počelo sa političkim ucjenama – i to onih koji na poreznoj reformi nisu ni radili. Ako je tako krenulo već pri prvoj reformi, u kojoj gotovo nitko ne gubi, nego najveći dio nešto dobiva – možete li zamisliti kako će izgledati prilikom onih reformi gdje su potrebni dublji financijski rezovi”, upitao je Kardum. Smatra da je stav premijera trebao biti puno tvrđi, jer uspjeh porezne reforme ovisi o njenoj cjelovitosti. No, otkud bi to oni koji su političkim ucjenama tražili ustupke mogli znati – oni na nacrtu nisu ni radili, niti ih sustavna rješenja zanimaju, zaključuje ekonomski analitičar HRT-a. “Tko zna što će biti nakon rasprave u Saboru i jeftinih populističkih pokliča koje tamo možemo očekivati”.