II. gimnazija Osijek (Jezična gimnazija) ove je godine provela školski projekt pod nazivom Koronastava u sklopu kojega su proveli obrazovno istraživanje o nastavi tijekom koronakrize među učenicima i nastavnicima škole, te roditeljima učenika, a vrlo zanimljive rezultate istraživanja predstavljaju ovaj tjedan (7. – 11. lipnja 2021.) u online okruženju i prikazuju primjere dobre prakse i učinkovite modele primjenjive tijekom nastave na daljinu.
Cilj projekta bio je na temelju kolektivnog, inkluzivnog, multidisciplinarnog, višemjesečnog učeničkog i nastavničkog obrazovnog istraživanja donijeti generalne zaključke o aktualnim edukacijskim iskustvima dionika obrazovnoga sustava tijekom provođenja nastavnih i izvannastavnih procesa za vrijeme trajanja pandemije COVID-19. Cilj je bio utvrditi učinkovite modele učenja i poučavanja tijekom nastave na daljinu, modele komunikacije koja se u ovom sustavu odvija bez osobnog kontakta te modele vrednovanja učeničkih postignuća koje treba dati odgovor na pitanje o ostvarenosti odgojno-obrazovnih ishoda, ali i na koji način takvo vrednovanje potiče razvoj učenika.
Nastavnici su zajedno s učenicima istraživali i promišljali unutar svojih predmeta o iskustvima nastave i izvannastavnih aktivnosti za vrijeme trajanja pandemije COVID-19, uživo i online, te na temelju provedenih obrazovnih istraživanja, izrađenih brošura, edukativno-zabavnih virtualnih sadržaja, polemika i rasprava, kvantificiranih podataka te kvalitativnih analiza, kao i drugih učeničkih i nastavničkih znanstveno-kreativnih ostvarenja, donijeli generalne i usustavljene konkluzije o smjerovima daljnjeg unapređivanja obrazovnoga procesa. Projekt, odabirom aktualne teme društvene, znanstvene i kulturne zbilje, nije samo usmjeren prema povećanju kvalitete nastave i atmosfere međuškolske komunikacije, već je tema odabrana kako bi se učenicima suvremenom, aktualnom i sveprisutnom problematikom predstavile najrazličitije teme i područja istraživanja načina poučavanja njihovih školskih predmeta te se na taj način povećala izvrsnost i angažman učenika i njihovo sudjelovanje u nastavnom procesu, uživo i online. Tijekom izvođenja projekta razvijali smo suradnju koja će, prije svega, nastojati biti infiltrirana u tekuće predmete i kurikulume pojedinih predmeta te nakon toga biti obogaćena i izvannastavnim sadržajima.
U istraživanju je sudjelovalo 398 učenika/ca II. gimnazije, 45 nastavnika/ca te 169 roditelja učenika. Učenici i njihovi roditelji u istraživanju su sudjelovali putem anonimne ankete, a nastavnici putem fokus-skupina i šest stručnih vijeća.
Rezultati istraživanja ne upućuju na konkretnu metodu ili način rada koji favorizira većina učenika pa je potrebno kombinirati više metoda i načina rada, a osobni je pristup nastavnika ispitanicama od velikog značaja. U područjima (predmetima) za koje procjenjuju da postoje nejasnoće (a to je najčešće STEM područje) učenici i njihovi roditelji u većoj mjeri preferiraju metodu videopoziva (nastave u realnom vremenu). Učenici raspolažu potrebnom tehnologijom za nastavu na daljinu i zadovoljni su vezom. Međutim, problematičnijim se čini problem prostora za rad od same tehnologije te moramo uzeti u obzir da videopozivima putem kamera i mikrofona ulazimo u privatne prostorije učenika i roditelja, pri čemu moramo štititi njihovu privatnost koliko god je to moguće.
Kao najveći problem tijekom nastave na daljinu učenici, njihovi roditelji i nastavnici ističu izoliranost, nedostatak motivacije i interakcije s vršnjacima i s nastavnicima. Veliki je problem i način vrednovanja ostvarenosti ishoda unutar online nastave te se i dalje pronalaze najbolji modeli. Anketu su statistički obradili i rezultate tumačili članovi projektnog tima psihologinja Ivana Azenić, pedagog Dario Oestereicher i Nikola Čuraj, prof. sociologije.
Kako bi pokazali primjere dobre prakse tijekom nastave na daljinu, učenici i nastavnici pripremili su niz zanimljivih uradaka koje su objavili na različitim online platformama i objedinili na školskoj mrežnoj stranici te na školskim platformama za učenje na daljinu (Yammer i Teams). Profesorica Lada Čulin sudjelovala je u projektu i-nastava, projektu MZO-a u sklopu kojega je izrađivala videolekcije prema temama/tjednima/mjesecima za nastavni predmet Latinski jezik. Na taj je način svoja iskustva u stvaranju i korištenju videolekcija u nastavi, kao primjer dobre prakse, prikazala u sklopu projektnog tjedna.
Profesorice Lidija Blagojević i Vlatka Ivić, lektorica s Filozofskog fakulteta u Osijeku napravile su obrazovno istraživanje među učenicima i studentima o korištenju alata Loomen/Moodle u nastavi te su prikazale rezultate istraživanja, a profesorica Tatjana Blagojević, kao primjer dobre prakse, provela je s učenicima aktivnost Digitalna noć muzeja 2021. Videokonferencija u nastavi na daljinu radionica je koju je putem platforme Teams s učenicima održala profesorica Egidija Kardum, a po čemu se esej u sklopu nastave Engleskoga jezika pisan u virtualnoj učionici razlikuje od eseja pisanoga u tradicionalnoj učionici, s učenicima je istražila profesorica Miriam Goll.
Iskustva i impresije učenika iz raznih zemalja svijeta i njihovo viđenje online nastave prikazat će, u formi plakata koji su učenici izradili u suradnji sa svojim kolegama sa svih strana svijeta, profesorice Anita Kopić, Mirna Kurtović i Mirela Šarić. Učenici 3. a pod vodstvom profesorice Mirjane Bogdanović pripremit će debatu o temi „Online nastava učinkovitija je od učioničke (tradicionalne) nastave“ te će pokušati dokazati koji je oblik prihvatljiviji za naše učenike. U raspravi će sudjelovati učenici raspoređeni u afirmacijsku i negacijsku skupinu, a učenici-porotnici presudit će koja je skupina uspješnije debatirala. U sklopu projektnog tjedna na nastavi Kemije učenici su izrađivali digitalne plakate i plakate uživo na kojima su, pod vodstvom profesorice Romine Tomas- Grđan uspoređivali nastavu Kemije online i uživo.
O ovim i drugim zanimljivim aktivnostima u sklopu projektnog tjedna više možete saznati na web stranicama II. gimnazije Osijek: http://gimnazija-druga-os.skole.hr/koronastava.