Zagrebačko kazalište Mala Scena ove zime slavi 25 godina postojanja, a prema riječima njegove ravnateljice Vitomire Lončar, u dva i pol desetljeća prešlo je dug put od putujuće družine do prepoznatljivog europskog kazališta čija se strategija temelji na izvrsnosti.
“Nakon 25 godina, više od stotinu izvedenih premijera, nakon više od deset tisuća izvedaba, stotinu nagrada i gostovanja na svim kontinentima svijeta, mogu reći da smo postigli više nego što smo mogli misliti da ćemo postići”, kazala je Lončar za Hinu.
Obljetničku će sezonu obilježiti “iznimnim programom za sve uzraste koji će odražavati sve ono što vjerujemo da bi kazalište trebalo biti”, a njezin je središnji naslov “Prava stvar”, obnova prve predstave odigrane u dvorani na Medveščaku koja će premijerno biti izvedena 6. studenoga.
“Prava stvar” propituje prirodu iskrenosti, odnose u kazališnom svijetu kao i one muško-ženske, te granice mašte i stvarnosti. Drama je praizvedena u londonskom kazalištu Strand 1982., a za inauguraciju Male scene 8. prosinca 1989. izabrana je “jer je to za nas bila neka prava stvar, priča o ljubavi, braku, vjernosti i kazalištu koja je bila izraz naših tadašnjih promišljanja”, kazala je Lončar.
Novu produkciju kultne Stoppardove drame režirao je Ivica Šimić, umjetnički ravnatelj Male scene, kojemu je prije 25 godina upravo to bila prva profesionalna režija.
Tada je u produkciju uloženo puno ljubavi i energije, ali manje znanja i iskustva, a nakon 25 godina slavnom predlošku pristupa “malo drukčije – zrelije i iskusnije”, rekao je Šimić. “Otkrivam ljepotu toga teksta, predloška koji nije samo na razini ljubavne priče glavnih junaka nego na jednoj dubljoj razini razmatranja filozofije života, promišljanja o prividima, realnostima, onome što je stvarno ‘prava stvar’, a što je samo naizgled”, pojasnio je Šimić.
Glavne uloge 1989. glumili su Vitomira Lončar i Branko Supek, a u novom će izdanju nastupiti Jelena Veljača i Dražen Čuček. U predstavi se uz njih pojavljuju Frane Perišin, Mislav Čavajda, Jasna Bilušić, Lana Helena Hulenić i Marko Hergešić.
Kako je riječ o “vrlo čvrsto napisanu komadu tipične britanske dramaturgije bazirane na riječi, govoru i dijalozima” koji “ne trpi režijske koncepte”, Šimić je i ovaj put zadržao njegovu “fakturu pripovjednog kazališta u kojoj glumci dolaze do punog izražaja”.
Po uzoru na velike svjetske pozornice predstava će igrati u ograničenom broju od 30 termina svakodnevno do 5. prosinca.
“Prava stvar” obilježila je 1989. “početak uzleta” Male scene nakon nekoliko godina “putujuće faze”. No, onda je došao rat, koji je trebalo preživjeti, kazala je Lončar, što je za nju i najbolniji dio povijesti kazališta. Kazalište je preživjelo i tri bankrota, a novi je uzlet počeo 1995. s prvom operom, “Cvilidreta s gavranove stijene”. Uslijedilo je razdoblje rasta pa je kazalište imalo scenu za odrasle, za djecu, mlade, paket urbane kulture, kazalište na engleskom.
Nakon toga Mala scena fokusira se na kazalište za djecu, no unatrag nešto više od godine dana okreće se i glazbenom kazalištu pa počinju producirati opere sa studentima Muzičke akademije.
Nakon komične opere “Tajni brak” Domenica Cimarose, premijerno izvedene u rujnu, 16. prosinca premijerno će biti izvedena njegova opereta “Momci na brod” u režiji Snježane Banović. Tada će prvi put u tome kazalištu svirati komorni orkestar Muzičke akademije Zagreb, a na proljeće slijedi premijera opere “Amelija ide na ples” Gian Carla Menottija, također u suradnji s Muzičkom akademijom.
U nastavku sezone Mala scena najavljuje i interkulturalnu predstavu “Zašto baš ja?” za mlade starije od deset godina, nastalu u koprodukciji Male scene i partnera iz Danske i Švedske. Predstava će praizvedbu imati u švedskom gradu Landskrona sredinom listopada, nakon čega dolazi u Zagreb.
Početak 2015. obilježit će premijera predstave “Mala vještica” 29. siječnja, nastale u suradnji s Triko Cirkus Teatrom, a potom na nacionalni dan oboljelih od epilepsije 14. veljače premijera predstave “Ne, ti ne! Ili o drukčijatosti” nastale u suradnji s kolektivom Skroz.
Mala scena od 2000. ima i svoju biblioteku. Dosad je tako objavljeno dvadesetak naslova koji se kupuju kao programska knjižica uz predstavu, kakva će izići i uz “Pravu stvar”, uz posvetu Toma Stopparda.
Nova je i akcija “Kazalište za poslije” u sklopu koje posjetitelji Male scene mogu kupiti i neograničen broj ulaznica ‘za poslije’ za svoje siromašne sugrađane.
Kazalište koje će samo u ovoj godini imati više od 500 izvedaba i kojemu će “izvrsnost nastaviti biti glavna strategija djelovanja”, uskoro će se naći na prekretnici, upozorava Lončar, i to kada se ona 2015., a Šimić 2016. umirove. Ne pronađu li “nekoga tko bi preuzeo vođenje kazališta, a tko bi to bio spreman učiniti s jednakim entuzijazmom”, redateljsko-glumački tandem mogao bi se preorijentirati na edukaciju, napomenula je Lončar.
Tekst se nastavlja ispod oglasa