Vrhbosanski nadbiskup kardinal Vinko Puljić nije podnio kaznenu prijavu zbog uvrštavanja predstave “Naše nasilje i vaše nasilje” u režiji Olivera Frljića u program ovogodišnjeg kazališnog festivala MESS u Sarajevu nego je prosvjednim pismom upozorio nadležne na blasfemiju koju sadržava taj komad, informacija je koju je u ponedjeljak objavila Katolička tiskovna agencija Biskupske konferencije BiH (KTA).
Nakon burnih proturječnih reagiranja na predstavu u Frljićevoj režiji iz direkcije MESS-a u nedjelju su najavili njezino odigravanje bez publike, a kao jedan od razloga naveli su prijavu kardinala Puljića Tužiteljstvu BiH.
Nadbiskup vrhbosanski kardinal Vinko Puljić uputio je, 1. listopada 2016. pismo koje je dostavo: Tužiteljstvu BiH, gradonačelniku grada Sarajeva, predsjedniku Vlade Kantona – Sarajevo i Apostolskoj Nuncijaturi u BiH. Nakon što su se pojavile brojne reakcije u medijima na ovu temu, spomenuto pismo donosimo u cijelosti:
„U ime Zakona o slobodi vjere i pravnom položaju Crkava i vjerskih zajednica u Bosni i Hercegovini posebno tražimo pravnu zaštitu poštivanja vjerskog dostojanstva i poštivanja vjerskih osjećaja. To se posebno odnosi na organizatore MESS-a Sarajevo na čijem se programu nalazi djelo Olivera Frljića ‘Naše nasilje – Vaše nasilje’ čije djelo blasfemno vrijeđa osjećaje kršćana. Ne razumijemo namjere organizatora koji to djelo stavlja na program festivala u Sarajevu, koje je posebno osjetljivo gdje živimo u multikonfesionalnoj sredini. Velike napore ulažemo u proces pomirenja i dijaloga. Ovakvo djelo duboko vrijeđa kršćane. Pogotovo je nerazumljivo stavljanje na program to djelo koje je vrlo negativno ocijenjeno u Beču, koji daleko lakše podnosi ovakav pristup. Očekujemo zakonsku zaštitu vjerskih prava i sloboda u ovoj multikonfesionalnoj sredini“, stoji u pismu kardinala Puljića koji nije niti namjerava podnositi bilo kakvu formalnu krivičnu prijavu.
Kao podsjećanje donosimo članak 5. Zakona o slobodi vjere pravnom položaju Crkava i vjerskih zajednica u Bosni i Hercegovini:
Članak 5.
1. Zabranjena je svaka diskriminacija koja je utemeljena na vjeri ili uvjerenju a koja je definirana u članku 2.1.
2. Zabranjena su također sljedeća djela:
a. napadi i uvrede vjerskih službenika;
b. napadi i oštećenja vjerskih objekata ili druge imovine crkava i vjerskih zajednica;
c. aktivnosti ili djela usmjerena na raspirivanje vjerske mržnje protiv bilo koje crkve ili vjerske zajednice ili njezinih članova;
d. omalovažavanje ili izrugivanje bilo koje vjere;
e. javna uporaba službenih simbola, znamenja, atributa i naziva crkve ili vjerske zajednice bez suglasnosti mjerodavne vlasti crkve ili vjerske zajednice;
f. osnivanje udruga vjerskih službenika ili vjernika bez odobrenja mjerodavne vlasti crkve ili vjerske zajednice, niti postojeće takve udruge, osnovane bez mjerodavne crkvene vlasti, mogu postojati bez mjerodavna odobrenja;
g. izazivanje, podržavanje ili pozivanje vjerske netrpeljivosti i mržnje.
Njemački kritičar: Za Frljićevu predstavu ‘Naše nasilje vaše nasilje’, mozak vam jednostavno nije potreban
“Bosanski kazališni redatelj Oliver Frljić provocira obrazovano građanstvo”, pišu njemački kritičari. U svibnju je provocirao u Beču, sada u Berlinu, u okviru festivala posvećenom 100. obljetnici rođenja Petera Weissa i njegove Estetike otpora u HAU.
Već u svibnju Frljićeva predstava u Beču pobrinula se za mali skandal, zatim je zbog kazališne predstave “Naše nasilje i vaše nasilje” u kojem je vrijeđano vjersko i nacionalno dostojanstvo građana podignuta kaznena prijava u Poljskoj. Tužbu je podnijelo nekoliko gradskih vijećnika nakon što je njihova kolegica gledala predstavu i prenijela što je vidjela u Frljićevoj predstavi.
Frljić u predstavi kao predložak rabi trilogiju Petera Weissa “Estetika otpora” pokazujući radničku klasu pod fašizmom, čime navodno prikazuje aktualnu situaciju u Europi, posebno ukazujući na imigrante.
Rezultat toga je “Naše nasilje i vaše nasilje”, a inače ga nije puno briga za Petera Weissa i njegovo djelo. Frljić ima pregledan pogled na svijet, a taj kratko glasi: “Kapitalizam = fašizam = rat = kriv za sve loše na svijetu”, ističe njemački kazališni kritičar Sascha Krieger.
Oliver Frljić sramoti Hrvatsku – kazneno prijavljen u Poljskoj!
Nažalost, Frljićeva sramota dijelom je sramota i cijele Hrvatske jer poljski, ali i većina njemačkih medija vežu Frljića uz našu zemlju.
“Gledajući tu predstavu osjetila sam se uvrijeđena: kao vjernica, Poljakinja i Europljanka. Bilo je potrebno reagirati,” rekla je gradska vijećnica Grażyna Szabelska za javnu radijsku postaju Polskie Radio. U predstavi rađenoj prema motivima romana njemačkog autora Petera Weissa Frljić je u svom dobro poznatom stilu režirao scene koje svojim sadržajem, obrazlažu gradski vijećnici, potpadaju pod kazneno djelo.
Sve to, navode gradski vijećnici, predstavlja kršenje kaznenog zakona koji to jasno definira u točki 137. (vrijeđanje nacionalnih simbola), kao i točki 196. (povreda vjerskih osjećaja). Za navedena djela predviđene su novčane kazne, kao i kazna zatvora.
Kako su Austrijanci ‘udarili’ po Frljiću: ‘Amaterske i dosadne provokacije iritantnog kazališnog djela’
Kritičar Von Norbert Mayer iz Die Pressea bio je daleko “najokrutniji”. Frljićevu predstavu okarakterizirao je kao cinizam bez ikakve mjere i smisla, prozvao je jednostavnom i sirovom, te je napisao da djeluje amaterski i dosadno dok pokušava šokirati gledatelje.
Mayer napominje da je riječ o “općem napadu na sve”, te da je riječ o “iritantnom kazališnom djelu koje traje predugih 75 minuta, s neugodnim vonjem školskog kabarea”.
“Samo su ljubitelji hardcorea pljeskali”, zaključuje kritičar na kraju teksta.
Tekst se nastavlja ispod oglasa