Zagrebačko kazalište Mala scena 25. obljetnicu postojanja odlučilo je obilježiti obnovom predstave “Prava stvar” Toma Stopparda, prve predstave odigrane 1989. u dvorani na Medveščaku, čija će premijera biti u četvrtak 6. studenoga.
“Nakon 25 godina i više od stotinu izvedenih premijera, petstotinjak suradnika i više od deset tisuća izvedaba u Hrvatskoj i regiji, ali i na svim kontinentima i na najvažnijim pozornicama svijeta, važnu smo godišnjicu odlučili obilježiti ‘remakeom’ prve predstave postavljene na pozornici ovog kazališta, koja će tu igrati ukupno 30 dana”, kazala je na konferenciji za novinare u Maloj sceni ravnateljica Male scene Vitomira Lončar. “Bit će to 30 dana slavlja najstarijeg neovisnog kazališta za mladu publiku u Hrvatskoj, ali i najstarijeg s vlastitim prostorom na ovim područjima i šire”, napomenula je.
Drama “Prava stvar” propituje prirodu iskrenosti, odnose u kazališnom svijetu kao i one muško-ženske, te granice mašte i stvarnosti. Praizvedena je u londonskom kazalištu Strand 1982.
Za inauguraciju Male scene 8. prosinca 1989. izabrana je kao “svjetski poznata predstava koja je samo nekoliko dana prije imala svoju prvu premijeru na Broadwayu”, kazao je umjetnički ravnatelj tog kazališta i redatelj predstave Ivica Šimić.
Upravo je “Prava stvar” prije 25 godina Šimiću bila prva profesionalna režija. Tada je u produkciju uloženo puno ljubavi i energije, ali manje znanja i iskustva, a nakon 25 godina slavnom predlošku pristupio je “malo drukčije – zrelije i iskusnije”, kazao je.
“Otkrivam ljepotu tog vrlo slojevitog teksta, predloška koji nije samo na razini ljubavne priče glavnih junaka, već on na drugoj razini govori o kazalištu i stvaranju. To je također, na jednoj dubljoj razini i filozofska rasprava o stvarnosti kao takvoj, o tome što je stvarnost i koja je naša percepcija stvarnosti. Ispod svega toga tu je i skriveni politički sloj”, pojasnio je Šimić.
Glavne uloge 1989. igrali su Vitomira Lončar i Branko Supek, a u novom će izdanju nastupiti Jelena Veljača i Dražen Čuček. U predstavi se uz njih pojavljuju Frane Perišin, Mislav Čavajda, Jasna Bilušić, Lana Helena Hulenić i Marko Hergešić.
Govoreći o glumačkom pristupu onda i danas, Šimić je za Hinu rekao da su razlike u tom smislu ogromne. Utjecaj sapunica, televizije, televizijskih drama traži neki novi način igre; i kazalište traži neke nove forme izražavanja, pa tako i u govoru, kazao je.
“Danas se ne glumi kako se glumilo prije 25 godina, danas nema glume kao takve, igra se dokumentaristički, iz sebe, najprirodije moguće, bez povišenih tonova ili plemenitog patosa”, objasnio je.
No, već je tada ta predstava u Maloj sceni postavljena vrlo suvremeno a tu urbanost i govor pokušalo se zadržati i u obljetničkoj produkciji, napomenuo je.
“U Stoppardovu tekstu, koji je prije svega literaran i u kojemu je svaka rečenica kao jedan mali dragulj, to zahtijeva veliku glumačku vještinu koja može pomiriti taj naizgled ležeran govor, svakodnevni i opušten, pazeći da se pritom ne ispuste sve one vrijednosti koje u tom jeziku i govoru postoje”, istaknuo je redatelj.
Tražio je stoga “prvoklasne glumce koji mogu iznijeti taj zahtjevni materijal, ali i glumce koji su na ovaj ili onaj način povezani s poviješću Male scene”.
Kako je riječ o “vrlo čvrsto napisanu komadu tipične britanske dramaturgije bazirane na riječi, govoru i dijalozima” koji “ne trpi režijske koncepte”, Šimić je i ovaj put zadržao njegovu “fakturu pripovjednog kazališta u kojoj glumci dolaze do punog izražaja”.
Uz predstavu ide i programska knjižica s uvrštenim cjelokupnim tekstom drame u prijevodu Adrienne Hewitt. Scenografski ju potpisuje Dinka Jeričević, kostimografkinja je Mirjana Zagorec, ton je oblikovao Vedran Peternel, a svjetlo Željka Fabijanić Šaravanja.
Po uzoru na velike svjetske pozornice predstava će igrati u ograničenom broju od trideset termina svakodnevno do 5. prosinca, te će ju tako ukupno moći pogledati 4.500 gledatelja za koje je Mala scena pripremila poseban “paket urbane kulture”.
Među ostalim, u partnerstvu s Educarenom u Kaptol centru za izvedbe utorkom i četvrtkom u cijenu ulaznica uključeno je čuvanje djece od tri godine naviše, 25. studenoga u programu je posebna audiopredstava za slijepe i slabovidne, a izvedba 27. studenoga bit će simultano prevođena na znakovni jezik.
Tekst se nastavlja ispod oglasa