Amoco Cadiz: 40 godina od jedne od najgorih ekoloških katastrofa na moru

Foto: U.S. National Oceanic and Atmospheric Administration

Prije četrdeset godina, 16. ožujka 1978., tanker Amoco Cadiz, koji je ploveći pod liberijskom zastavom u svojoj utrobi prevozio 227.000 tona sirove nafte, nasukao se noću po olujnom nevremenu na bretonsku obalu, prouzročivši jednu od najgorih pomorskih ekoloških katastrofa.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Nafta se iz nasukanog tankera izlila u more zbog čega su stotine kilometara obale bile onečišćene, ptice su ugibale prekrivene debelim slojem nafte i ta će slika zauvijek ostati urezana u pamćenje Bretonaca.

“Kada smo vidjeli golemi tanker na kojemu su sva svjetla bila upaljena, isprva nismo mogli shvatiti”, prisjeća se Jean-Yves Letard, vlasnik restorana blizu malene luke Portsalla, na zapadu Francuske, ispred koje se Amoco nasukao.

Tanker koji nije bio star, ali je bio loše održavan, prevozio je sirovu naftu iz Perzijskog zaljeva u Rotterdam, kada mu se pokvario kormilarski uređaj. Nakon pregovora s njemačkim tegljačem koji su se bili suviše odužili i neuspješnih pokušaja da ga se otegli, Amoco Cadiz se kasno navečer nasukao samo dva kilometra od Portsalla.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Na ogromnom tankeru dugom 334 metra bila je 34 članova posade, muškarca i žena. Svi su spašeni, premda su vlasti imale malo informacija. “Sve što smo znali, bilo je da se tanker nasukao ispred Portsalla, rekli su nam: Idite i vidite što možete učiniti”, rekao je za AFP Michel Le Gall, nekadašnji član posade vojnog helikoptera Super Frelon koji je prvi stigao na mjesto nesreće.

“More je bilo crno, brod nismo ni vidjeli”, prisjetio se Yves Dagorn, kopilot u toj operaciji, dodajući da su tanker opazili zahvaljujući svjetlu s njemačkog tegljača. “Morali smo pronaći posadu”.

“Svjetlo je obasjalo lijevo krilo Amoca gdje su se svi sćućurili jedan iza drugog”, rekao je spasilac Guy Le Nabat koji se iz helikoptera spustio na brod. “Svi su htjeli u isti mah napustiti brod”, prisjeća se.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Napokon su se svi uspjeli popeti u Super Frelon, kojemu je u pomoć stigao još jedan helikopter.

Apokaliptični prizor

“Amoco Cadiz je prirodna katastrofa golemih razmjera, ali bez ljudskih žrtava, sve smo uspjeli spasiti”, rekao je Dagorn uz osmijeh.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Udarajući o stijene brod se postupno raspadao, a sadržaj spremnika počeo istjecati u more.

Rano ujutro, kada se oštar vonj nafte proširio kilometrima uokolo, prizor je bio porazan.

“Posljedice su bile strašne!”, rekao je Jean-Yves Letard, koji je tada imao 13 godina. “Naftnog taloga je bilo posvuda, ptice su padale u more i više nisu izranjale na površinu, bilo je jezivo”.

Gonjena vjetrom i morskim strujama, ljepljiva masa je onečistila oko 360 km obale, ne računajući tisuće naftnih mrlja koje su se raširile podalje od mjesta nesreće.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Uginulo je između 19.000 i 37.000 ptica.

Trideset pet tisuća vojnika i tisuće volontera iz čitave Francuske tri su mjeseca bez prestanka čistili onečišćene hridi i plaže, uklanjajući talog nerijetko običnom lopatom i kantom.

Sakupljeno je manje od 10 posto nafte. Ostatak će ispariti i raspršiti se u moru pod djelovanjem morskih struja i mijena.

Okolišnoj katastrofi pridodaju se gospodarske posljedice havarije: 1.300 ribara tjednima nije moglo isploviti, uništeno je gotovo 7.000 tona kamenica. Berba alga i školjaka pretrpjela je veliku štetu, kao i turistička sezona.

Pravna bitka s velikom kompanijom

Bretonci su bili bijesni. Devedeset njihovih zastupnika udružilo se i unatoč neodlučnosti francuske vlade podiglo na američkom sudu tužbu protiv Standard Oil Of Indiana, velike međunarodne naftne kompanije i brodovlasnika Amoca.

Nakon četrnaest godina borbe, američka kompanija je proglašena jedinim krivcem i morala je bretonskim općinama isplatiti 35 milijuna eura, a francuskoj državi 160 milijuna.

Nakon ove katastrofe u Francuskoj su postupno uvedene mjere za smanjenje rizika od nesreće i za učinkovitiju borbu s onečišćenjem. I SAD je donio stroža pravila nakon nasukavanja Exxon Valdeza na obali Aljaske 1989.

No rizik je i dalje prisutan jer međunarodna trgovina neprestano raste. Godine 1999. bretonska obala ponovo je onečišćena naftom iz potonulog tankera Erike, a tri godine poslije blizu Španjolske se nasukao i potonuo tanker Prestige.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.