Nizozemska vlada objavila je u ponedjeljak da je spremna dati 80 milijuna eura za kupnju dva Rembrandtova portreta, što je pola od 160 milijuna eura (1,2 milijarde kuna) potrebnih da se slike otkupe od francuskog milijardera Erica de Rothschilda.
Vlada želi da se slike vrate u amsterdamski Rijksmuseum, koji je pristao prikupiti ostalih 80 milijuna eura. Ako se transakcija izvrši po navedenoj cijeni, bit će to rekordni iznos koji je neki javni muzej u zapadnom svijetu platio za umjetnine.
Sadašnji je rekord 95 milijuna funti (990 milijuna kuna) za dvije Tizianove slike koje su zajednički kupile Škotska nacionalna galerija i londonska Nacionalna galerija prije tri godine.
Ako Rijksmuseum prikupi svoj dio kao što je planirano, dvije bi slike mogle stići u Amsterdam, gdje su naslikane 1634., za nekoliko tjedana.
Radi se o portretima Martena Soolmansa i njegove zaručnice Oopjen Coppit koje su dio privatnih zbirki već 400 godina. U posljednjih 150 godina javno su prikazane samo jednom.
Porterti su izvorno bili u vlasništvu potomaka para sa slika, ali ih je 1877. kupio francuski bankar Gustave de Rotschild. Njegov prapraunuk Eric zatražio je i dobio dopuštenje francuskog ministarstva kulture da slike može prodati u inozemstvo.
“Zadnjih tjedana i mjeseci mnogo je toga napravljeno i obitelj želi prodati slike u Nizozemsku i posebno u Rijksmuseum”, rekao je Alexander Pechtold, čelnik Demokratske stranke u nizozemskom parlamentu koji je vodio kampanju za to da vlada osigura svoj dio novca.
“Sada je ostalo pitanje drugih 80 milijuna eura”, rekao je Pechtold, dodavši kako je uvjeren da će muzej to uspjeti.
Ravnatelj Rijksmuseuma Taco Dibbits rekao je da muzej zasad uspijeva kapitalizirati činjenicu da se radi o iznimno rijetkoj prigodi da se nabavi takvo djelo.
“Takav Rembrandt, znate, to se ne događa”, rekao je Dibbits. “Posljednji Rembrandt koji bi bio usporediv s ovim je ‘Aristotel’ koji je 1961. prodan u Metropolitan”, objasnio je.
Povjesničar umjetnosti s amsterdamskog sveučilišta Arnold Witte iznenađen je voljom nizozemske vlade da plati tako visoku cijenu. “Viđali smo skupe prodaje na tržištu umjetnina zadnjih godina, ali javni muzeji su uvijek tvrdili da se s tim ne mogu natjecati. Ovo bi mogao biti znak da su, ako postoji nešto što stvarno žele, sposobni prikupiti novac”, rekao je.